درمان آلزایمر را جدی بگیرید. یکی از بیماری های شایع در دوران کهنسالی و میانسالی آلزایمر است. آلزایمر یا فراموشی مشکلی بسیار حاد و سخت است که می تواند زندگی فرد را به سمت نابودی سوق دهد. به همین علت عموماً توصیه می ‌شود تا از راهکار هایی برای پیشگیری از بروز آلزایمر در میانسالی و کهنسالی استفاده شود.

راهکار هایی برای درمان کامل آلزایمر وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان علائم و عوارض به وجود آمده در فرد را کاهش و یا درمان کرد. سعی کنید در هر سنی که احساس کردید در حال ابتلا به این درد هستید درمان آن را جدی بگیرید در غیر این صورت خود و اطرافیانتان را دچار مشکل خواهید کرد.

آیا در معرض ابتلا به آلزایمر هستید؟

باید گفت که درمان آلزایمر نوعی درمان خاص به حساب می آید که تاکنون طب نوین نتوانسته داروی قوی برای آلزایمر معرفی کند و عموماً طب سنتی راهکار هایی برای درمان آلزایمر ارائه می دهد.

با استفاده از مواد طبیعی می‌ توان به کاهش علائم در بیماران مبتلا به آلزایمر امیدوار بود و در نهایت و البته در صورت مداومت در مصرف مواد گیاهی و مواد طبیعی، شاهد درمان بیماری آلزایمر خواهیم بود.

یکی از مشکلات بیماری آلزایمر پیشروی این بیماری است. همانطور که می دانید این بیماری در ابتدای کار بسیار خفیف و غیر قابل تشخیص است اما به مرور زمان باعث از دست رفتن تدریجی حافظه در فرد شده و مغز برای ذخیره سازی اطلاعات جدید بسته می شود. در واقع این بیماری آسیب های بسیار زیادی را به مغز وارد می نماید و در طول زمان پیشرفت های به وجود آمده در بیماری آلزایمر کارایی مغز را به شدت کاهش می دهد.

 

بیماری آلزایمر چگونه زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد؟

افراد در مراحل ابتدایی این بیماری بسیاری از توانایی های خود را در انجام کارهای روزمره خود از دست می دهند. البته ممکن است در بسیاری از افراد این اتفاق در مراحل پیشرفته بیماری به وقوع بپیوندد؛ اما در هر صورت اتفاقی است که برای اکثر افراد مبتلا به آلزایمر دیر یا زود اتفاق می افتد.

بیماری آلزایمر به عنوان یک بیماری برای افراد بالای 60 سال به حساب می آید اما درست است که این بیماری در سنین بالای 60 سال اتفاق می ‌افتد منتها باید از سال ‌ها قبل و در دوران جوانی برای پیشگیری از این بیماری اقداماتی انجام شود. در صورتی که اقدامات پیشگیرانه برای آلزایمر اتخاذ شود هیچگاه نیاز به درمان آلزایمر در افراد مسن وجود نخواهد داشت و فرد هیچگاه به این بیماری مبتلا نخواهد شد حتی در سن سالمندی و پیری!

ناگفته نماند که هنوز دلیل خاص و مشخصی که طب و پزشکی نوین آن را تایید کرده باشد برای بروز بیماری آلزایمر به دست نیامده است؛ اما آنچه که مشخص است این بیماری در بسیاری از افراد که در سابقه خانواده آنها نیز افراد مبتلا به آلزایمر وجود داشته اند بیشتر اتفاق می افتد.

همچنین بیماری آلزایمر در بانوان نمود بیشتری پیدا می کند و بانوان بیشتر از آقایان در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند. در واقع برای افرادی که بالای 60 تا 65 سال سن دارند باید برخی آزمایش ها و تست ها صورت پذیرد تا در صورت داشتن علائم اولیه آلزایمر از پیشرفت آن به سرعت جلوگیری شود. در صورتی که آلزایمر پیشرفت خود را تا حدی انجام دهد درمان آلزایمر به سختی انجام می شود.

 

  • اثر آلزایمر بر شنوایی فرد مبتلا

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر متعدد و متفاوت هستند. از علائم اولیه این بیماری می ‌توان به کاهش شنوایی اشاره کرد. عموما افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند در ابتدای امر مشکلاتی در شنوایی آنها ایجاد می شود به این علت که شنوایی رابطه بسیار مستقیمی با حافظه و مغز دارد.

 

 

  • رابطه آلزایمر با اثر انگشت چیست؟

 ایجاد اثر انگشت به صورت غیر طبیعی نیز یکی از علائم آلزایمر است. در واقع این نوع بیماری بر روی اثر انگشت فرد تاثیرات مخربی می گذارد. این تاثیرات عموما پس از درمان آلزایمر نیز مرتفع نشده و همچنان باقی می ماند. یکی از دلایل تاکید پیشگیری از آلزایمر، اثرات برگشت ناپذیر آلزایمر پس از درمان است. 

 

 

  • آلزایمر کدام حواس بدن را دچار اختلال می کند؟

ناگفته نماند که حس بویایی و حس بینایی نیز در بسیاری از بیماران مبتلا به آلزایمر و در اوایل بروز بیماری دچار اختلال می شود. اختلال ممکن است بسیار زیاد و در برخی موارد بسیار ناچیز باشد اما به مرور زمان امکان پیشرفت این علائم بسیار زیاد و محتمل است در آلزایمر شدید بیشتر این حس ها دچار اختلال می شود.

مطالب زیر را هم بخوانید:

مرگ در اثر قلب شکسته

خلاصه کتاب مغز مردانه

 

 

 

  • چرا فرد ابتلا به آلزایمر افسردگی می گیرد؟

از دیگر علائم اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر افسردگی است. گفته می‌شود در حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر قبل از اینکه حافظه خود را از دست بدهند، دچار افسردگی می ‌شوند. 

پس از اینکه بیماری آلزایمر پیشرفت کند مشکلات بسیار حادتر از آنچه که گفته شد نمایان می ‌شود. فرد در تصمیم گیری دچار مشکل خواهد بود. روزهای هفته ماه و ساعت را تشخیص نمی دهد و مکان هایی که قبلا با آنها به خوبی آشنا بوده را فراموش کرده و ممکن است در خیابان و یا شهر و محله خود گم شود.

6 توصیه بسیار موثر و کارساز برای پیشگیری و درمان آلزایمر :

در این راستا توصیه هایی برای شما داریم پس با ما همراه باشید تا نیازی به درمان آلزایمر وجود نداشته باشد.

 

 

  • سالم زندگی کردن، کلید مراقبت از مغز برای آسیب هایی همچون آلزایمر است. 

برای اینکه در آینده دچار بیماری فراموشی نشوید از حالا اقدام کنید و با این طرز فکر که آلزایمر بیماری افراد سالخورده است خود را فریب ندهید. سبک زندگی امروز شما ارتباط مستقیمی با وضعیت آینده تان دارد. مواد مخدر، دارو هایی با عوارض بالا، چاقی و کلسترول بالا و البته ورزش نکردن احتمال ابتلا به آلزایمر به مرور زمان افزایش می یابد که در این صورت ممکن است راهی برای درمان آلزایمر پیدا نکنید.

 

  • مراقبت از مغز را از سنین جوانی آغاز کنید.

با این فکر که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر هنوز وقت زیادی دارید؛مراقبت از مغز را فراموش نکنید زیرا برخی متخصصان اعصاب به این نکته دست یافته اند که اولین نشانه های آلزایمر و کاهش عملکرد سیستم عصبی در سنین 30 سالگی پدیدار می شوند و در 40 سالگی تخریب های سلول های مغز آغاز می شوند. بنابراین با رعایت نکات لازم و تغییر سبک زندگی از بروز این بیماری پیشگیری کنید.

 

  • عضلات مغزتان به ورزش نیاز دارند.

راهکار هایی به شما پیشنهاد می دهیم تا از زوال مغز و بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کرده تا در آینده نیازی به درمان آلزایمر خود نداشته باشید.

روزانه 15 دقیقه از وقت خود را به پیاده روی با سرعت بالا اختصاص دهید، پس از گذشت مدت زمات 5 دقیقه از پیاده رویتان، سرعتتان را بیشتر کرده و از همراهانتان بخواهید کلماتی همچون عضله، تعریق، خسته، تمرین کردن، تردمیل، دونده، سرعت، ریه ها، لاغر تر، پایان، آسیب دیدن، ضربان قلب، استراحت و.. را برایتان تکرار کنند؛ پس  از اتمام پیاده روی تمام لغاتی که برایتان گفته شد را به خاطر بسپارید.

 

  • برای جلوگیری از آلزایمر ماهیچه های مغز را حرکت دهید.

بی شک هر چقدر که بدن سالم تری داشته باشید، سلامت مغز شما افزایش یافته و کمتر دچار بیماری های مختلفی می شوید. اما یک راه دیگر که مغز شما را بیمه می کند، ورزش دادن ماهیچه های مغز است! اما چگونه؟ از مغزتان کار بکشید؛ هرچقدر که مغز را بیشتر درگیر کنید کمتر به بیماری هایی همچون آلزایمر گرفتار خواهید شد. نقاشی بکشید، جدول حل کنید، مطالعه داشته باشید و بازی های ذهنی انجام دهید؛ این کار ها به سلامت مغز و تحریک ماهیچه های آن کمک زیادی می کند.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است از این رو بهتر است اعمال پیشگیرانه را به کار ببرید تا در آینده نیازی به درمان آلزایمر نداشته باشید.

 

  • سلامت قلب رابطه مستقیمی با سلامت مغزتان دارد.

درمان آلزایمر امروزه به یکی از رویا های افراد بدل شده است اما چرا باید زمانی که به این بیماری مبتلا می شویم به فکر می افتیم؟ اگر از سنین پایین تر اقدام به پیشگیری کنیم، در آینده درمان آلزایمر یکی از دغدغه های بزرگ زندگیمان نخواهد بود. در این رابطه باید بدانید که سالم بودن قلب چگونه بر سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر تاثیر گذار خواهد بود.

قلب عضله ای است که خون سالم را به تمام اجزا بدن می رساند، و کار انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بدن را بر عهده دارد. قطع به یقین، اگر اختلالی در عملکرد قلب رخ دهد، اکسیژن و خون کافی به مغز نرسیده و اختلالاتی از قبیل آلزایمر و مشکلات ذهنی را در پی خواهد داشت. افرادی که دچار دیابت و چاقی هستند باید بیشتر از دیگران مراقب سلامت قلبشان باشند چرا که آلزایمر زودتر از بقیه به سراغشان خواهد آمد و شاید بعد ها نتوانند به راحتی روند درمان آلزایمر را طی کنند. تحرک کافی، مصرف مایعات زیاد و البته دوری از دخانیات شما را در این راستا یاری می رساند.

 

  • هشدار های لثه ای را جدی بگیرید.

بسیاری از افراد با مشاهده خونریزی در لثه ها بی تفاوت از این مساله عبور می کنند اما نمی دانند این عارضه ممکن است سر آغازی برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد و نوعی هشدار دهنده محسوب شود. سلامت لثه ها در گرو سلامت قلب است و زمانی که سلامت قلب تضمین نشود امکان ابتلا به آلزایمر افزایش پیدا می کند. پس اگر مشکلات دهان و دندان در شما پدیدار شده است به سرعت اقدامات لازم را برای درمان خود انجام دهید.

چگونه می توانید به سادگی از پیری مغزتان جلوگیری کنید؟

  • با قدرت دست بدهید :

    با قدرت دست دادن نه تنها نشانه قدرت شماست بلکه حاکی از آن دارد که خطر ابتلا به آلزایمر در آینده شما را تهدید نخواهد کرد. برای سنجیدن قدرت دست هایتان می توانید از یک دمبل کمک گرفته و با آن شروع به ورزش دادن دست هایتان کنید. اگر قادر به طی کردن مسیر 25 متری با این دمبل ها نبودید یعنی باید تمرینات قدرتی را در پیش بگیرید. 
  • از شوک دادن به مغزتان غافل نشوید :

    بی شک سورپرایز شدن یکی از تجربه هایی است که به صورت آنی فرد را در شوک فرو خواهد برد. برخی سورپرایز شدن را دوست دارند و برخی خیر، اما باید بگوییم که اکثر افراد از سورپرایز شدن لذت می برند، این مساله می تواند تا حد زیادی مانع از تخریب پروتئین های خاص در مغز باشد که بی شک خطر ابتلا به آلزایمر را در فرد کاهش می دهد. به چالش کشیدن مغز هم راه کار دیگری است که با کمک گرفتن از جدول سودوکو و دیگر بازی های ذهنی امکان پذیر خواهد بود.
     
  • مصرف سبزیجات را فراموش نکنید :

    خوردن سبزیجاتی که حاوی مقادیر زیادی فولات و ویتامین ب هستند به تقویت مغز کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. دیگر مواد غذایی همچون ماهی، قهوه و زردچوبه نیز سرشار از مواد مغذی هستند که شما را در این امر یاری رسانده تا در آینده نیازی به درمان آلزایمر نداشته باشید.

امنیت دارو های استفاده شده برای درمان آلزایمر

اولین و مهم ترین نکته ای که برای مصرف هرگونه دارو برای درمان آلزایمر باید در نظر داشته باشید، این است که پزشک متخصص باید از تمامی داروهایی که تاکنون توسط شما یا فرد بیمار مد نظرتان استفاده شده است، خبر داشته باشد. اهمیت این موضوع به دلیل احتمال تداخل دارو های خاصی با یکدیگر و بروز عوارض جانبی در بیمار است. 

درمان آلزایمر در سطوح اولیه تا متوسط بیماری

تمامی تجویزات دارویی که تاکنون برای درمان آلزایمر و علائم آن در سطوح اولیه تا متوسط به اثبات رسیده اند، در دسته ای از دارو ها به نام مهار کننده های کولین استراز قرار می گیرند. این گونه دارو ها برای درمان آلزایمر در افراد مسن و گروه های سنی دیگر و مهار علائم این بیماری که مرتبط با حافظه، تفکر، زبان، قضاوت و دیگر فرایند های فکری و استدلالی می باشد، استفاده می شوند. به علاوه، مهار کننده های کولین استراز:

• مانع از کار افتادن استیل کولین می شوند که یک پیام رسان شیمیایی مهم برای یادگیری و سپردن به حافظه است. این دارو ها، با نگه داشتن استیل کولین در سطح بالا، از ارتباطات میان سلول های عصبی پشتیبانی می کنند. 

• بدتر شدن علائم آلزایمر را به تاخیر انداخته یا روند آن را آهسته می کنند. البته اثربخشی این داروها بر روی افراد مختلف با هم تفاوت دارد. 

• افراد مختلف به خوبی این دسته از دارو ها را تحمل می کنند. در صورت بروز عوارض جانبی، این مشکلات شامل تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و تکرر مدفوع هستند.

موثرترین داروهایی که برای درمان آلزایمر در سالمندان تجویز می شود؟

سه داروی مهار کننده کولین استراز، برای درمان آلزایمر در سالمندان و افراد مبتلا در سنین دیگر، به صورت رایج تجویز می شوند:

• دونپزیل

• ریواستیگمین

• گالانتامین

 

داروی قوی و 100% تاثیرگذار برای درمان آلزایمر در سطوح متوسط تا شدید :

ممانتین و ترکیب این دارو با دونپزل، توسط سازمان غذا و دارو برای درمان آلزایمر شدید و آلزایمر متوسط، مورد تایید قرار گرفته اند. ممانتین برای درمان آلزایمر در افراد مسن و جوانان و بهبود حافظه، توجه، منطق، زبان و توانایی انجام وظایف ساده در آنها، تجویز می شود. این دارو ممکن است به تنهایی و یا همراه با دیگر دارو ها برای درمان آلزایمر استفاده شود. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند افراد مبتلا به آلزایمر شدید و متوسط، که از مهار کننده های کولین استراز استفاده می کنند، احتمالا از گرفتن ممانتین هم بهره خواهند برد. همچنین دارویی که از ترکیب ممانتین و مهار کننده های کولین استراز برای درمان آلزایمر درست شده نیز موجود است.

جدید ترین و بهترین روش های درمان آلزایمر !

دارو های تازه ای که به تازگی مورد مطالعه قرار گرفته اند، ممکن است قادر باشند که بیماری آلزایمر را پیش از بروز علائم شدید آن، درمان کنند. محققان مشغول کار بر روی دو تحقیق هستند که در آنها، افرادی که ریسک بروز بیماری آلزایمر در آنها بالاست، پیش از بروز علائم این عارضه، تحت درمان قرار می گیرند.
این دارو های جدید، ژن APOE4  را هدف قرار می دهند. متخصصان باور دارند که این ژن، یکی از عوامل اساسی ایجاد کننده بیماری آلزایمر است. به این دلیل که درمان کامل آلزایمر در سطوح متوسط تا شدید به طور قطعی امکان پذیر نیست، دانشمندان به دنبال راهی هستند که با این بیماری مغزی، پیش از بروز علائم آن مقابله کنند.

محققان در تلاش هستند تا میزان اثربخشی دو نوع داروی مهار کننده آلزایمر را بر روی افرادی که در سنین 60 تا 75 سال بوده و حامل ژن APOE4  هستند، تست کنند. 

از سوی دیگر، در پروژه ای که توسط محققان دانشگاه کمبریج و سوئد در حال انجام است، یک فرمول دارویی تازه برای درمان آلزایمر و هدف گیری ذرات سمی موجود در مغز، که مسبب بیماری هستند، مورد مطالعه قرار گرفته است.

اگر این پروژه پیشرفت مثبتی داشته باشد، تست های بالینی بر روی این دارو، که از جدیدترین روش درمان آلزایمر به شمار می رود، در سال 2020 قابل انجام خواهد بود و این یک قدم مهم برای درمان آلزایمر در سالمندان محسوب می شود .