مطالب مفید روانشناسی

مطالب مفید روانشناسی

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

چند تست روانشناسی تصویری جالب

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست تصویری روانشناسی

تست روانشناسی تصویری

 

همه افراد می خواهند در مورد خود و شخصیتی که دارند اطلاعاتی را بدست آورند و به دنبال یافت شخصیت خود هستند. تست های روانشناسی می توانند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد شخصیتمان به ما بدهند. در این قسمت از بیتوته با ما همراه باشد تا با چند تست روانشناسی تصویری شخصیت خود را محک بزنید.

تست‌های روانشناسی تصویری

تست های روانشناسی شخصیت شناسی استاندارد به دو صورت پرسش سوالات و یا با نشان دادن تصویر و پرسیدن نظرات مراجع انجام می شود. روانشناسان برای شخصیت شناسی از تست های روانشناسی تصویری زیاد استفاده می کنند و با تفسیر و تحلیل پاسخ ها و نظرات مراجع در مورد عکس ها و تصاویر می توانند به شخصیت فرد پی ببرند.

 

با استفاده از نتیجه تست شخصیتی روانشناسان می توانند به مشکلات شخصیتی، روحی و روانی فرد پی ببرد و روش درمانی مناسبی را برای وی در نظر بگیرید. در این قسمت از بیتوته چند تست‌ روانشناسی تصویری برای شما قرار داده‌ایم که به کمک آن می‌توانید درک بهتری از شخصیت خود داشته باشید.

 

آزمون رورشاخ

حتما شما هم درباره آزمون رورشاخ شنیده اید؟ آزمونی جذاب که معمولا همه از انجام آن لذت می برند. آزمون رورشاخ که گاهی با نام آزمایش لکه و جوهر هم شناخته می‌شود یک آزمون روانی است که در آن ادراکات فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده و سپس آن را با کمک تفسیرهای روانی یا الگوریتم های پیچیده تجزیه و تحلیل می‌کنند.

 

برخی روانشناسان از این آزمون برای بررسی ویژگی های شخصیتی یک فرد یا عملکرد عاطفی وی استفاده می کنند. از این ازمون همچنین برای تشخیص اختلال های ذهنی پنهان استفاده می‌شود به خصوصو در مواردی که بیمار تمایلی به توصیف تفکرات خود به صورت واضح ندارد.

 

پرسش: مفاهیم و اشکالی که در تصویر می‌بینید را توصیف کنید.

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,آزمون روانشناسی

تست روانشناسی رورشاخ

 

تحلیل: چگونگی سرعت جواب دادن شما نشان دهنده‌ی این است که شما چگونه به خوبی با موقعیتهای جدید بر خورد خواهید کرد.

 

بهترین واکنش این است که بلا فاصله بیشترین پاسخ‌های عمومی را ارائه نمایید. پاسخهای مناسب چوب، پروانه،بید درختی یا حشرات، و (در وسط لکه)شکل یک زن هستند.

 

همچنین ماسک، برج فانوس دریایی، و صورت حیوان پاسخهای عمومی هستند، اما برخی از طرحها آنها را اشارات پارانویایی تفسیر می کنند.

 

هر چیز نامناسبی که درباره شکل زن وسط گفته شود جزو پاسخهای بد محسوب می شود. و غالبا به عنوان فرافکنی تصور شما نسبت به خودتان در نظر گرفته می شود (شکلی که دارای دو پستان و بدون سر است).

 

اگر شما نتوانید جواب‌های زیادی به کارت شماره یک بدهید، بسیاری از روانشناسان خواهند گفت که شما دیدگاه بسته ای دارید.

 

تست شخصیت شناسی

پرسش: در تصویر زیر چه چیزی اول نظر شما را جلب می کند؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست تصویری روانشناسی

تست تصویری روانشناسی

 

تحلیل: اگر تصویر یک اردک را مشاهده می کنید از نظر علم روانشناسی آدم هایی که شخصیت عاطفی و مهربانی دارید، نیم کره سمت راست مغزتان فعالتر از نیم کره سمت چپ می باشد.

 

اگر با دیدن عکس تصویر یک خرگوش را در اولین نگاه دید نشان دهندی این است که نیم کره چپ شما فعالتر از نیم کره راست شما مغزتان می باشد. این دسته از آدمها، انسان هایی بامصمم و جدی هستند. که خود را ارجعتر از دیگران می دانند.

 

اگر هم تصویر اردک و هم تصویر خرگوش را همزمان دیدید. این افراد دارای شخصیت خلاق هستند قوه تخیل این افراد بسیار قوی ی می باشد به صورتی که به آسانی متوجه نکات ریز می شوند.

 

تست الویت و ارزش‌ها

پرسش: اولین چیزی که در تصویر نظرتان را جلب می‌کند چیست؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی جدید,تست تصویری روانشناسی

آزمون‌های روانشناسی

 

تحلیل: معمولا بیش‌تر افراد ابتدا تصویر نهنگ را مشاهده می‌کنند. مهم‌ترین چیزهای زندگی برای شما بینش، عقل، لذت، رضایت، و کنجکاوی است.

 

اگر پیش از هر چیز، مرد اسکی‌باز را دیدید، به شدت به یک روز مرخصی از کار یا از امور روزمره‌ی زندگی نیاز دارید. به آرامش و استراحت نیاز دارید. زمان آن رسیده است که کار جدیدی انجام دهید. این توانایی را دارید که قدرت عظیم درون‌تان را نمایان سازید، و در عین حال، فردی مهربان و دوست‌داشتنی بمانید.

 

تست روانشناسی طرز تفکر

پرسش: در این عکس چه می‌بینید؟

تست روانشناسی,تست روانشناسی تصویری,تست خودشناسی

تست خودشناسی

 

تحلیل: اگر ابتدا عکس جمجمه نظرتان را به خود جلب کرد، شما فردی سرکش، آزاداندیش، پر شور، و قوی هستید.

 

اگر آن زن را در پشت میز آرایش دیدید، فردی مغرور هستید که طرز تفکر رمانتیکی دارد. با وجود این‌که خیال‌پرداز هستید غالبا از عدم اعتماد به نفس رنج می‌برید.

 

تست هوش

پرسش: شما در تصویر زیر چند چهره را میتوانید ببینید؟

تست روانشناسی هوش,تست روانشناسی تصویری,تست روانشناسی کوتاه

تست تصویری روانشناسی

 

تحلیل:

1 – 5 کند ذهن

6 – 7 کم هوش

8 – 9 طبیعی

11 – 11 هوشیار

12 – 13 نابغه

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون روانشناسی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ، تست نئو ، تست شخصیت ، علل عدم قبولی در مرحله سنجش شخصیت قضاوت ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

آزمون قضاوت چیست؟

قوه قضائیه برای جذب قضات از روش های مختلف اقدام می کند که عبارتند از :

  •  فارغ التحصیلان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری که از طریق کنکور سراسری جذب شده و به عنوان بورسیه قوه قضاییه از همان ابتدا شروع به تحصیل کرده و با پایه قضایی استخدام می‌شوند، پس از فارغ التحصیلی و طی کردن دوران کارآموزی به شرط موفقیت در آزمون اختبار در اقصی نقاط کشور به تصدی امر قضا مشغول می‌شوند. 
     
  • جذب طلاب حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه قم و مشهد است که چندسالی است قوه قضاییه در این شهر‌ها مراکز جذب قضات از بین طلاب را راه اندازی کرده و از بین تحصیلکردگان حوزوی که به موجب قانون اجازه استخدام آنها برای تصدی امر قضا داده شده، اقدام می‌کند.
  • برگزاری آزمون عمومی جذب قضات (آزمون قضاوت) از بین فارغ التحصیلان رشته حقوق و رشته های مرتبط سایر دانشگاه‌ها که آن هم به تجویز قانونگذار مجاز شمرده شده و سالیان سال است که بخشی از قضات از این طریق جذب و استخدام می‌شوند. این گروه نیز پس از طی دوران کارآموزی قضایی و در صورت واجد شرایط بودن، ابلاغ قضایی دریافت خواهند کرد.

لازم به ذکر است، معمولا قوه قضائیه تعدادی از داوطلبان واجد شرایط را بدون آزمون قضاوت جذب می کند. شرایط خاص این نوع جذب در اطلاعیه های مربوطه اعلام می شود.

قبول شدگان آزمون قضاوت بعد از مصاحبه شفاهی و گزینش های اداری، وارد دوره کارآموزی می شوند.  طول این دوره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است. بعد از گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی (اختبار)، ابلاغ قضایی دریافت می کنند.

افرادی که ابلاغ قضایی دریافت می کنند، ابتدا در دادسرا مشغول به فعالیت می‌شوند و ابلاغ آزمایشی را می‌گیرند و پس از ابلاغ آزمایشی برای اینکه ابلاغ قطعی را بگیرند، دوباره از آنها اختبار به عمل می‌آید. برای پست‌های بالاتر نیز شرایطی لازم است که معمولا برای آنها آموزش‌های ضمن خدمت در نظر گرفته می شود.

چند سالی بود که زنان حق شرکت در آزمون قضاوت را نداشتند. ولی اخیرا این قانون لغو شده و آنها می توانند در این آزمون شرکت کنند. وجود قاضی های زن به خصوص در دادگاه ها و محاکم خانواده لازم و ضروری است.

قاضی ها دارای پایه های قضایی مختلف هستند که بر اساس مدرک تحصیلی ، سابقه کار ، فعالیت پژوهشی ، جایگاه شغلی ،محل خدمت تعیین می شود و هر قاضی به طور معمول هر 3 سال یکبار می تواند تقاضای ارتقای پایه کند. 
 

آزمون قضاوت


مراحل آزمون قضاوت

آزمون قضاوت در سه مرحله تستی، تشریحی و مصاحبه برگزار می شود.اگر داوطلب در مرحله تستی پذیرفته شود به مرحله تشریحی رفته و در صورت قبولی در آن نیز وارد مرحله مصاحبه می شود. 
 

منابع آزمون قضاوت

برای منابع آزمون قضاوت گزینه های مختلفی از سوی موسسات و مراکز مرتبط معرفی شده است. در اینجا به عنوان نمونه منابع آزمون قضاوت که توسط چند تن از افراد برتر و موفق در آزمون قضاوت های گذشته معرفی شده، ارائه می گردد.

منابع آزمون قضاوت پیشنهادی نیما منصوریان رتبه دوم آزمون قضاوت 95

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و کتاب شرح جامع قانون مدنی دکتر فرهاد بیات

آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: دوره سه‌جلدی بنیادین دکتر شمس و متن قانون

حقوق تجارت: قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی فرشید فرحناکیان

آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری: نص قانون

حقوق جزا: مجموعه ۳ جلدی حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی و مجموعه ۳ جلدی حقوق جزای اختصاصی دکتر میرمحمد صادقی.


منابع آزمون قضاوت پیشنهادی امید فروغ دوست رتبۀ ششم آزمون قضاوت ۹۵

حقوق مدنی: کتاب اعمال حقوقی وعقود معین ۱و۲ دکتر کاتوزیان به اضافۀ شرح جامع قانون مدنی دکتر فرهاد بیات. برای مرور، مختصر حقوق مدنی دکتر توکلی (چاپ۷ به بعد چون اضافاتی دارد) و برای تست هم کتاب تست دکتر قربانی که به من کمک شایانی در شناسایی نقاط ضعفم کرد.

آیین دادرسی واجرای احکام مدنی: ۳جلد پیشرفته دکتر شمس و برای مرور کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی و متن قانون؛

حقوق تجارت:  کتاب قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی فرشید فرحناکیان و مجموعه تست دکتر قربانی؛

آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری: کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی و برای مرور هم کتاب دست‌نویس آیین دادرسی کیفری امین بخشی زاده و مجموعه تست دکتر شادی عظیم‌زاده؛

حقوق جزای عمومی: قانون مجازات اسلامی در نظم حقوقی دکتر ابراهیم شمس؛

این کتاب صرفاً مشتمل بر مباحث حقوق جزای عمومی از ماده ۱ الی ۱۵۹ و منبعی مفید برای من بود.

حقوق جزای اختصاصی : ۳ جلد حقوق جزای اختصاصی دکتر میرمحمد صادقی و مجموعه تست شادی عظیم‌زاده.


منابع پیشنهادی آزمون قضاوت سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

حقوق مدنی: قانون مدنی، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و جزوه ها و کتاب تست دکتر شهبازی؛

آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: قانون، کتاب ساده ساز آیین دادرسی مدنی فرشید فرحناکیان و ۳ جلد کتاب های بنیادین دکتر شمس؛

حقوق تجارت: قانون و کتاب ساده سازحقوق تجارت فرشید فرحناکیان؛

حقوق جزا: فقط نص قانون و تست؛

آیین دادرسی کیفری و اجرای احکام کیفری: فقط نص قانون و تست.

قوانین خاص و آراء وحدت رویه هم در اکثر منابع یافت می شود و نیازی به تهیه جداگانه آن برای داوطلبان نیست.
 

 

دروس و ضرایب آزمون قضاوت

دروس ویژه داوطلبان دانشگاهی عبارتند از:

آیین دادرسی کیفری با ضریب 3

آیین دادرسی مدنی با ضریب 2

حقوق مدنی با ضریب 3

حقوق جزای عمومی با ضریب 3

حقوق جزا اختصاصی با ضریب 2

حقوق تجارت با ضریب 2

استعداد شغلی با ضریب 2


دروس ویژه داوطلبان حوزوی عبارتند از:
 

فقه: مکاسب بخش بیع (از ابتدای کتاب البیع تا پایان «خاتمه:فی آداب التجاره»)

اصول فقه: کفایة الاصول (از ابتدای کتاب تا پایان «المقصد الخامس، فی المطلق و المقید و المجمل و المبین»)

 

شرایط آزمون قضاوت 96

بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون تصدی منصب قضا در سال ۱۳۹۶ می‌رساند،که ثبت‌نام در این آزمون منحصراً به صورت اینترنتی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش‌ آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org از روز یکشنبه مورخ ۹۶/۰۷/۲۳ آغاز و در روز یکشنبه مورخ ۹۶/۰۷/۳۰ پایان می‌پذیرد. لذا کلیه متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز، نسبت به ثبت‌نام در آزمون فوق اقدام نمایند.
 

الف- شرایط عمومی آزمون قضاوت 96:

۱. تابعیت اصلی ایران.

۲. اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام، ایمان و عدالت.

۳. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه و عدم وابستگی تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی یا هواداری از آن‌ها، مگر در صورت احراز توبه.

۴. طهارت مولد.

۵. داشتن سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام کار قضایی به موجب شیوه‌نامه‌ای که به تصویب رئیس قوه‌قضائیه می‌رسد.

۶. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه، معافیت تحصیلی یا معافیت از خدمت با لحاظ مقررات ماده واحده قانون گذرانیدن مدت خدمت نظام وظیفه فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم قضایی در محاکم قضایی کشور.

۷. نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.

۸. حسن شهرت، اخلاق و امانتداری.

۹. عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روان‌گردان.

۱۰. داشتن حداقل ۲۲ و حداکثر ۴۰ سال تمام در روز ثبت‌نام.
 

ب- شرایط اختصاصی آزمون قضاوت:

دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی زیر از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

۱. کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها؛

۲. کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی؛

۳. کارشناسی فقه و حقوق؛

۴. کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها؛

۵. کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی؛
 

 

پ- مدارک مورد نیاز آزمون قضاوت 96:

۱.تکمیل تقاضانامه

۲. پرداخت هزینه ثبت نام به مبلغ۱.۰۰۰.۰۰۰(یک میلیون) ریال بصورت الکترونیکی از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور

۳. فایل عکس اسکن شده: داوطلب می‌بایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبت‌نام اینترنتی آماده نماید.

  1-3- عکس ۴ * ۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)

  2-3- عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.

  3-3- اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ * ۲۰۰ باشد.

  4-3-تصویر داوطلب باید واضح ، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.

  5-3- حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد.

  6-3- حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.

  7-3- حتی الامکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.

تبصره۱- عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.

تبصره۲- درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب می‌گردد.

تذکر مهم: با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمون های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان (این موضوع برای داوطلبانی که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام می شود رخ داده است) تاکید می گردد علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری بجای عکس شما ارسال نگردد. بدیهی است در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
 

ت- زمان ثبت نام و برگزاری آزمون قضاوت 96

۱- کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام در آزمون تصدی منصب قضا در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در بند الف و ب این اطلاعیه نسبت به تهیه مدارک خواسته شده بر اساس بند (پ) اقدام و از تاریخ ۹۶/۰۷/۲۳ لغایت ۹۶/۰۷/۳۰ با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند و در پایان ثبت نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان لازم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند. ضمناً یادآور می‌شود ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی می‌باشد و داوطلبان لازم است از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند و ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول می‌باشد و این دسته از داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون نمی‌باشند.

۲- آزمون به صورت دو مرحله ای (تستی و تشریحی) است. تاریخ برگزاری آزمون تستی روز جمعه مورخ ۹۶/۰۹/۲۴ و تاریخ برگزاری آزمون تشریحی روز جمعه مورخ ۹۶/۱۱/۲۷ خواهد بود.

۳- داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون می بایست از روز چهارشنبه مورخ ۹۶/۰۹/۲۲ با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی فوق نسبت به پرینت کارت شرکت در آزمون تستی اقدام نمایند.

۴- ساعت و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون داوطلبان درج خواهد شد.
 

ث- مواد و ضرایب امتحانی  آزمون تستی قضاوت 96

۱. استعداد شغلی (ضریب ۲)

۲. حقوق مدنی (ضریب۳)

۳. حقوق تجارت (ضریب ۲)

۴. آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی (ضریب ۲)

۵. آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری (ضریب ۲) 

۶. حقوق جزای عمومی (ضریب۳)

۷. حقوق جزای اختصاصی (ضریب ۲)
 

ج- نحوه پذیرش در حوزه های قضایی:

۱. داوطلبان در مرحله ثبت نام باید سه استان را به ترتیب اولویت برای خدمت انتخاب نمایند. علاوه بر این سه اولویت داوطلبان در صورت تمایل می توانند یک اولویت به انتخاب قوه قضاییه واگذار نمایند. محل خدمت داوطلبان صرفاً بر اساس ظرفیت استان ها و اولویت های پیشنهادی تعیین خواهد شد.

۲. داوطلبانی که موفق به قبولی در مصاحبه علمی و آزمون شخصیت می شوند، به امور گزینش معرفی و در صورت قبولی در تمامی مراحل گزینش، کارآموزی و اختبار پایان دوره به خدمت گرفته خواهند شد. بنابراین تا پایان مراحل یادشده، قوه قضاییه هیچ گونه مسؤولیتی در خصوص استخدام داوطلبان بر عهده نمی گیرد.

 

ملاحظات:

۱. آزمون مزبور مخصوص داوطلبان با مدرک تحصیلی دانشگاهی است و شرایط و ضوابط آزمون حوزویان متعاقباً اعلام خواهد شد.

توجه : داوطلبان حوزوی اخبار و اطلاعات آزمون را از تارنمای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی www.qazahrm.ir پیگیری نمایند.

۲. ملاک احراز شرایط عمومی و اختصاصی، زمان ثبت‌نام خواهد بود. مسؤولیت صحت و سقم اطلاعات ثبت شده در تقاضانامه به عهده داوطلب است. بنابراین کسانی که شرایط لازم برای شرکت در آزمون را ندارند، باید از ثبت نام در آزمون خودداری نمایند، در غیر این صورت در مراحل بعدی حذف خواهند شد.

۳. فرایند جذب عمومی سال ۱۳۹۶ طی دو مرحله تستی و تشریحی خواهد بود و آزمون تشریحی از بین پذیرفته شدگان آزمون تستی به عمل خواهد آمد. پذیرفته شدگان مرحله اخیر به مصاحبه علمی معرفی خواهند شد.

۴. مدت کارآموزی داوطلبان دانشگاهی حداقل یک سال خواهد بود.

۵. رعایت حجاب کامل اسلامی برای بانوان در تمامی مراحل آزمون واستخدام الزامی می باشد.

۶. دارندگان شرایط جذب اختصاصی می توانند به تارنمای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به نشانی www.qazahrm.ir مراجعه و در سامانه جذب اختصاصی ثبت نام نمایند.

 

منبع : مسیر ایرانی

موافقین ۰ مخالفین ۰

معرفی آزمون شخصیت شناسی نئو (NEO)

تست نئو,آزمون تست neo

 

آزمون نئو از مشهورترین و معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی در دنیا است که کاربرد‌های زیادی در روانشناسی دارد. در این قسمت از بیتوته به صحبت دربارۀ آزمون شخصیت شناسی نئو و نحوۀ تفسیر آزمون نئو پرداخته‌ایم.

آزمون نئو (NEO)

آزمون نئو از پرکاربردترین تست‌های روانشناسی است که مهم‌ترین مزیت آن، اعتبار و دقت بالای نتایج است. انجام تست نئو و تحلیل نتایج آن، زمان زیادی از شما میگیرد ولی آزمون نئو از علمی‌ترین تست‌ها برای بررسی بی‌طرفانه و دقیق شخصیت است و میتواند اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد که در کمتر تست شخصیت‌شناسی بدست میاد.

 

کاربرد تست نئو

تست نئو کلا پنج جنبه از شخصیت شما را می سنجد. پایداری هیجانی تان، برون گرایی یا درون گرایی تان، اشتیاقتان به تجربه های تازه، توافق پذیریتان و مسئولیت پذیریتان. به همین علت یک نمره کلی از این تست به دست نمی آید. ۵ نمره به دست می آید که هر کدامشان مربوط به یک عامل شخصیتی شماست.

 

تست نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد و در زمینه‌های ازدواج، استخدام و تشخیص اختلالات روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مدل پنج عاملی شخصیت

آزمون نئو بر پایۀ مدل پنج عاملی شخصیت (Big 5) تنظیم شده است. بیش از سه دهه‌ است که مطرح شده و حاصل سال‌ها تحقیق در زمینۀ روانشناسی شخصیت صفاتی است. دانشمندانی که این تست را خلق نموده اند برای چند سال ویژگی های گوناگون شخصیتی را انتخاب نموده و پرسشنامه های مفصل را روی مردم اجرا کرده اند.

 

سپس با استفاده از روش های پیچیده آماری به 5 عامل بزرگ شخصیت دست یافته اند. این ۵ عامل عبارتند از روان‌رنجوری یا نوروتیک بودن (N)، برون گرایی (E)، اشتیاق به تجارب تازه (O)، موافق بودن (A) و وظیفه‌شناسی (C).

 

پرسشنامه نئو

با انجام آزمون نئو، به پنج عامل اصلی شخصیت امتیاز داده میشود. و در نتایج این تست، صفات به صورت طیف نشان داده می‌شود و از دسته‌بندی‌هایی به سبک MBTI خبری نیست. این موضوع، دقت و صحت نتایج تست نئو را بالا برده ولی استفادۀ فردی از اطلاعات را سخت‌تر میکند.

 

پرسشنامه NEO، ۵ عامل بنیادی شخصیت و ۶ ویژگی در هر عامل یا به عبارتی ۳۰ ویژگی شخصیتی را مورد ارزیابی قرار می دهد و بر این اساس تحلیل کاملی از شخصیت افراد را نشان می‌دهد.

 

آزمون‌های NEO PI-R و NEO-FFI

تست NEO PI-R علاوه بر سنجش پنج عامل اصلی شخصیت، در هر عامل، شش صفت را بررسی میکند. این تست ۲۴۰ سوال دارد و نسخۀ کوتاه‌ شدۀ آن به نام NEO-FFI دارای ۶۰ سوال است و فقط پنج عامل اصلی شخصیت را امتیازدهی میکند.  

 

پاسخنامه تست نئو

پاسخنامه تست نئو بر اساس مقیاس لیکرتی (کاملاً مخالفم، مخالفم، بی تفاوت، موافقم و کاملاً موافقم ) تنظیم شده است . نمره گذاری فرم کوتاه تست نئو یعنی NEO-FFI در تمام مواد یکسان نیست.

 

به این معنی که در نمره گذاری برخی از مواد فرم کوتاه تست نئو ، به کاملاً مخالفم نمره ۴، مخالفم نمره ۳، بی تفاوت نمره ۲، موافقم نمره ۱ و کاملاً موافقم نمره 0 تعلق   می گیرد. در حالی که برخی دیگر از مواد این فرم کوتاه به صورت عکس حالت گفته شده نمره گذاری می شوند .

 

تفسیر آزمون نئو

در تفسیر آزمون نئو، امتیازات پنج عامل اصلی شخصیت را دو به دو در کنار هم قرار میدهند و با توجه به بالا و پایین بودن دو مولفه به دسته‌بندی‌هایی میرسند. این دسته‌بندی‌ها تمایلات رفتاری افراد در موقعیت‌های مختلف را بیان میکند.

 

به طور مثال دو عامل برونگرایی (E) و موافق بودن (A) در کنار هم قرار گرفتند و یک نوع تیپ‌بندی ایجاد کردند که شیوۀ تعاملات فرد را نشان میدهد. 

 

انجام این تست‌ بدون حضور یک روانشناس اعتبار چندانی برای تشخیص اختلالات روانی ندارد اما اگر تست را با دقت انجام داده باشید و به طور مثال در صفاتی نوروتیک (N)، امتیاز بسیار بالایی به دست بیاید، جا دارد مقداری روی آن تامل کنید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون شخصیت شناسی نئو می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ، تست نئو ، تست شخصیت ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته

موافقین ۰ مخالفین ۰

از متقاضیان قضاوت آزمایش شخصیت گرفته می شود

حجت الاسلام علیرضا امینی پیش از آغاز برگزاری آزمون تصدی منصب قضا سال 96 ، در نشست خبری افزود: یکی از مراحل مهم جذب قضات در دستگاه قضایی برگزاری آزمون های مختلف است .


وی گفت: سال گذشته 45 هزار نفر در آزمون های عمومی شرکت کردند که حدود 4 هزارنفر بعدا برای شرکت در آزمون تشریحی دعوت شدند که پس ازآن 2 هزار نفردر مصاحبه های علمی پذیرفته شدند و در نهایت پس از طی آزمون های مختلف و ازمایش شخصیت 270 نفر به گزینش معرفی شدند.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: سال گذشته حدود نیم درصد از شرکت کنندگان در آزمون های مختلف برای جذب در قوه قضاییه گزینش شدند.
وی گفت: مراحل کار گزینش تا رسیدن به ابلاغ قضایی به این ترتیب است که این افراد پس از شرکت در آزمون عمومی و قبولی وارد مراحل بعدی می شوند و اختبارهای مختلفی درباره آنها انجام می شود.
امینی تصریح کرد: به طور متوسط حدود یک سال کار گزینش متقاضیان طول می کشد و پس از آن وارد دوره های آموزشی می شوند.
وی افزود: پس از آزمون های اختبارهای نهایی که توسط قضات باتجربه انجام می شود متقاضیان وارد مرحله گزینش شخصیت می شوند که از سال گذشته این بخش به گزینش قضات در دستگاه قضا اضافه شده است.
امینی ادامه داد: از آنجاکه قاضی باید شخصیت متناسب با کارش داشته باشد لذا احراز این مسئله بسیار دشوار است که ما با همکاری روان شناسان مختلف این مرحله را انجام می دهیم و افرادی هستند که درباره شخصیت متقاضیان اظهار نظر می کنند.
وی گفت: چنانچه فردی واجد خصوصیات شخصیتی قضاوت شناخته نشود، عدم پذیرش به شخص اعلام می شود که در صورت اعتراض گروه دیگری از روانشناسان در این زمینه اعلام نظر خواهند کرد که البته گاهی هم پرونده به گروه سوم ارجاع می شود.
امینی تاکید کرد : گزینش شخصیتی به منزله این نیست که فرد ردشده مشکل دارد بلکه به این معنی است که چنین فردی برای کار قضایی مناسب نیست.
وی افزود: سال گذشته حدود 40درصد افرادی که تمام مراحل علمی را طی کرده بودند در مرحله احراز شخصیت قبول نشدند.

 

معاون منابع انسانی قوه قضاییه: فعالیت 11 هزار قاضی در سراسر کشور

 معاون منابع انسانی قوه قضاییه از فعالیت 11 هزار قاضی در کشور خبر داد.
  حجت الاسلام علیرضا امینی با اشاربه این که در حال حاضر حدود 11 هزار قاضی مشغول به کار هستند افزود: از این قضات مشغول به کار ۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر در دادگستری های سراسر کشور، ۴۰۰ نفر در مراجع قضایی، ۲۰۰ نفر در سازمان های تابعه و ۵۰ نفر در ستاد فعالیت می کنند و کمتر از ۲۵ درصد قضات، حوزوی و سایر آنها دانشگاهی هستند.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: پیش از برنامه پنجم توسعه، بیش از 7 هزار همکار قضایی در قوه قضائیه فعالیت می کردند، اما پس از برنامه پنجم توسعه و اجازه جذب 800 قاضی در هر سال، تعداد قضات به ۱۱ هزار نفر افزایش یافت و پنج هزار و 400 نفر از آغاز سال 90 تا سال96 جذب دستگاه قضا شده اند.
امینی تصریح کرد: نحوه جذب قضات در استان های مختلف کشور مطابق با استانداردها انجام می شود که این استاندارد براساس جمعیت و تعداد پرونده ها برای استان ها تعیین می شود؛ یعنی یک شاخص آمایش سرزمینی و شاخص دیگر تعداد پروندها است به عنوان مثال اگر در سال 90 حدود9 میلیون پرونده داشتیم اکنون بیش از 15 میلیون پرونده در دست رسیدگی مراجع قضایی است و طبق قانون برنامه پنجم توسعه هر سال باید 800 قاضی و به ازای این تعداد قاضی چهار برابر کادر اداری جذب می شدند، همچنین قضاتی به دلیل بازنشستگی یا بازخرید هر سال از مجموعه دستگاه قضایی خارج می شوند که به دلیل کمبود اعتبارات دولت، جذب کادر اداری به ازای جذب قضات انجام نشده است.

 

  بلاتصدی بودن 50 درصد پست‌های اداری دستگاه قضا

 ‎معاون قوه قضائیه از بلا تصدی بودن 50 درصد پست های اداری در دستگاه قضا خبر داد.
 حجت الاسلام علیرضا امینی در نشیت خبری پیش از برگزاری آزمون قضات سال 96 افزود: در حال حاضر نسبت پرونده ها به قاضی در مجموعه دادسراها ۲۰۰ پرونده است که این متوسط کشوری است اما ممکن است برخی قضات، پرونده کمتر و برخی پرونده بیشتر در دست رسیدگی داشته باشند؛ نسبت پرونده در محاکم ۱۵۰ پرونده است که تنها با تزریق نیرو مشکل حل نمی شود و به تغییرات دیگری مانند تغییر در قوانین نیز نیاز است.
وی گفت: امسال حدود 100 هزار نفر در آزمون استخدامی امور اداری قوه قضائیه که دوهفته گذشته برگزار شد، شرکت کرده اند؛ از آنجا که طبق برنامه پنجم توسعه، به ازای هر قاضی، چهار نیروی اداری باید جذب شود، در این آزمون 6 هزار و 400 نفر جذب خواهند شد که سه هزار و 200 نفر برای سال 1396 و سه هزار و 200 نفر برای سال 1397 خواهد بود و در سال آینده آزمونی برای جذب نیروی اداری نخواهیم داشت.
‎امینی همچنین درباره چرایی منتشر نشدن کلید آزمون، تاکید کرد: منتشر نشدن کلید آزمون سیاست قوه قضائیه نیست و ما مشکلی برای انتشار کلید نداریم؛ سازمان سنجش مجری آزمون بود که این کار را نکرده است.
معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه، به طور معمول سالانه ۲۵۰ قاضی بازنشسته می شوند و تعداد خروج قضات از دستگاه قضایی زیاد نیست، تصریح کرد: به دلیل نیاز قوه قضائیه، از قضات خواهش می شود در مجموعه بمانند و با إذنی که رییس قوه از رهبری دارد، همان قضات بازنشسته به شکلی در مجموعه استفاده می شوند؛ در دیوان عالی و سایر مراجع قضایی قضات بازنشسته ای هستند که فعالیت دارند.
‎وی ادامه داد: الزاما اینگونه نیست که قضات بخواهند وکیل شوند؛ چه بسا افراد زیادی داریم که از وکالت در قالب جذب اختصاصی داوطلب قضاوت می شوند و به طور متوسط ۵۰۰ نفر از وکلای کانون یا مرکز مشاوران در سال، متقاضی جذب قضاوت می شوند. 
‎امینی درباره طولانی بودن فرایند گزینش جذب قاضی گفت: گزینش شاخص هایی دارد که زیر نظر هیئت عالی گزینش مستقر در ریاست جمهوری و با ‎نمایندگان دستگاه قضایی انجام می شود.
‎معاون منابع انسانی قوه قضاییه گفت: شاخص سیاسی در آیتم های گزینش قضات نیست مگر اینکه فرد مشکلی مانند سوءسابقه در پرونده داشته باشد و گرایش سیاسی افراد متقاضی در این گزینش اهمیتی ندارد.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

موافقین ۰ مخالفین ۰

آغوش همسر و تاثیر روانشناختی آن بر فرد و کیفیت رابطه

در آغوش گرفتن یکدیگر می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد و یکی از راه‌های ابراز احساسات است. ولی تاثیری حیرت انگیز بر سلامت انسان دارد. بغل کردن به انسان احساس آرامش داده و فواید بسیاری بر ذهن و جسم ما دارد.

اهمیت آغوش و تاثیر آن بر عمکرد جسم

آغوش همسر می‌تواند مشکلات و ناامیدی‌های روز را از بین ببرد. در واقع آغوش یک درمان بدون عوارض است برای مشکلات و بیماری‌ها و یک راه علمی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن.

 

کاهش فشارهای روانی: از دیدگاه فیزیولوژیک بغل کردن باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن میشود کـه بـه نوبه خود عملکرد‌های مثبتی در ذهن پدید می‌آورد کـه بـه کاهش استرس و فشار عصبی کمک می کند.

 

ریکاوری بدن: اوکسیتوسینی که هنگام در آغوش گرفته شدن در جریان خون‌مان ترشح می‌شود، به بدن کمک می‌کند تا سریع‌تر عضلات را بازسازی کند و این کار از طریق توانمند کردن چربی جهت تبدیل شدن به انرژی و به کار رفتن برای ترمیم عضلات، صورت می‌گیرد. میزان ایده آل اوکسیتوسین در خون، منجر به تبادل بهتر انرژی شده و بنابراین، عضلات بهتر ترمیم شده و رشد می‌کنند.

 

بالا بردن کیفیت خواب: آغوش موجب ترشح سروتونین در مغز شده که آرام سازی سیستم عصبی را در پی دارد. وقتی سیستم عصبی آرام می‌گیرد، بدن می‌تواند به خوابی عمیق‌تر و راحت‌تر فرو برود.

 

آغوش تاثیر شگرفی در بالا بردن کیفیت رابطه دارد

از دیدگاه روانشناختی زمانی کـه شـما یک دیگر را در آغوش میگیرید در واقع یک ارتباط غیرکلامی بسیار قوی برقرار میکنید کـه از طریق آن می توانید مفاهیمی عمیق رابه طرف مقابلتان منتقل کنید کـه کلام از انتقال آن درمانده اسـت.

 

در آغوش کشیدن بـه برقرای و دوام رابطه کمک می کند. متخصصین حوزه روابط انسانی طی مطالعات مختلف روی تاثیر تماس و لمس بر کیفیت روابط عنوان نموده‌اند کـه برقراری تماس فیزیکی باعث ایجاد حس اعتماد و صداقت متقابل در افراد می شود.

 

آغوش، جریان دو سویه زندگی را به زوجین یادآور می‌شود

در آغوش کشیدن، یک عمل دو طرفه و متقابل است؛ ما در آغوش می‌گیریم و در آغوش گرفته می‌شویم. در این عمل، ما می‌فهمیم که در بده و بستان‌های زندگی، تساوی وجود دارد و مهربان‌تر و پذیراتر می‌شویم. در آغوش گرفتن به ما یاد می‌دهد که عشق، جریان دو سویه دارد. 

 

کاهش تنش‌های زندگی مشترک

وقتی در آغوش می‌گیریم یا در آغوش گرفته می‌شویم، اوکسیتوسین‌مان بالا می‌رود و میزان شادی‌مان افزایش پیدا می‌کند. شادی زوجین زندگی مشترک با نشاط ‌تری را برای آن‌ها رقم می‌زند و از تنش‌ها تا مقدار زیادی می‌کاهد.

 

افزایش حس تعلق

بغل کردن می تواند باعث ترشح اکسی‌توسین از مغز، و موجب افزایش حس تعلق زنان بـه شخص مقابل شود. ترشح این هورمون سبب بالا رفتن حس تعهد زن نسبت بطرف مقابل نیز می شود. بغل کردن با انتقال احساسات از طریق بدن باعث ایجاد صمیمیت میشود.

 

بهبود روابط جنسی

تحقیقات نشان داده زوج‌هایی که زمان بیشتری را صرف آغوش و نوازش می‌کنند، از روابط جنسی خود نیز، رضایت بیشتری دارند. حتی اثرات این رضایت، می‌تواند بسیار بلند مدت باشد.

آغوش همسر,بغل کردن همسر,در آغوش گرفتن همسر

 

از هر فرصتی برای در آغوش گرفتن همسرتان استفاده کنید

نزدیک بودن بـه همسرتان بشما صد‌ها فرصت برای در آغوش گرفتن یک دیگر میدهد. در آغوش گرفتن می‌تواند فاصله‌های ایجاد شده را بین طرفین در اتفاقات روزمره‌ی زندگی، پُر کند. در آغوش کشیدن همسرتان پس از بیدار شدن از خواب، قبل از ترک خانه و رفتن بـه محل کار، هنگام ورود به خانه، هنگام تشکر، هنگام خوابیدن، زمانی که همسرتان تغییری در ظاهرش ایجاد می‌کند، مثلا لباس جدیدی به تن می‌کند و...

 

هر نوع آغوشی میتواند حسی خاص و قوی تر را منتقل کند. می‌توانید دست‌هایتان را دور کمر همسرتان حلقه و یا با یکی از دست هایتان موهای او را نوازش کنید. می‌توانید بدن همسرتان را را به بدن خود فشرده و نگه دارید. نفس‌های عمیق بکشید و همراه با بازدم فشار‌های روحی روانی را از خود دور کنید. البته بـه یاد داشته باشید فشاری کـه وارد می کنید نباید برای شخص مقابل اذیت کننده باشد و باید اجازه دهید طرف مقابل نیز همین میزان اسانی را در آغوش شـما تجربه کند.

 

یکی دیگر پوزیشن‌های بغل کردن کـه می تواند سوپرایز کننده باشد، در آغوش گرفتن همسرتان از پشت سر اسـت. دراین حالت میتوانید از پشت بـه او نزدیک شده دستانتان را دور کمرش حلقه کنید و با تکیه دادن سرتان روی شانه‌های وی حس آرامش رابه خود و شریکتان القا کنید. هنگامیکه همسرتان را بغل کرده اید، می‌توانید در حالی‌کـه او را در آغوش دارید با او حرکت کرده و بدین ترتیب بر مدت زمانی کـه او را در آغوش دارید بیافزایید.

 

• بـه یاد داشته باشید کـه همیشه درخواست شریکتان برای در آغوش کشیده شدن بـه معنای درخواست رابطه جنسی نیست. در برخی موارد نیاز خانم‌ها از بـه آغوش کشیده شدن دریافت احساس امنیت و دوست داشته شدن می باشد.

 

• هنگام جدا کردن همسرتان از آغوشتان بـه یاد داشته باشید اینکار رابه آرامی انجام دهید و تا جای ممکن، بعنوان مثال با گرفتن دست او و یا روش‌های دیگر بـه برقرار ماندن تماس فیزیکی کمک کنید. این هنگام بهترین لحظه برای برقراری تماس چشمی و لبخند زدن بـه همسرتان و انتقال حس رضایت میباشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته

موافقین ۰ مخالفین ۰

چطور مفهوم مرگ را برای کودکان توضیح دهیم؟

بچه ها در سنین ابتدایی درک درستی از واقعیت، داستان، تاریخ و تخیل ندارند و نمی توانند اینها را بخوبی از هم تفکیک کنند.

 

تعریف کردن مرگ به شکلی که گویی شخصیتی انسانی دارد و به دنبال آدم ها می‌اید میتواند برای بچه به کابوسی دائمی بدل شود. زمانی بچه می پذیرد مادربزرگ پیش فرشته هاست، برای این که تخیل وی میتواند همه چیز را در زمان حال با جزئیات بسازد؛ ولی این حادثه زیاد طول نمی کشد و بزودی وی به دنبال دلیل خواهد بود.

 

چنانچه پسر چهار ساله تان از شما بپرسد:« مادربزرگ، به کجا رفته و من دوباره کی وی را خواهم دید؟» چه جوابی خواهید داد؟ این حالت شما را سردرگم خواهد کرد و به دروغ پناه خواهید برد؟

 

آنچه باید بدانیم این است که گمراه کردن بچه، وی را از فکر کردن در مورد فرد وفات یافته منصرف نخواهد کرد بلکه سبب میشود بچه ، دیگر به اطرافیان خود اطمینان نداشته باشد و آن ها را اشخاص دروغگویی بداند. بدین ترتیب بهتر است مرگ عزیز خود را از بچه مخفی نکنید و باتوجه به سن و سال بچه و میزان درک و فهم وی، مسأله مرگ را برایش توضیح دهید.

 

بچه در هر سن و در هر موقعیتی که باشد از مرگ اطرافیان خود بسیار آشفته و ناراحت خواهد شد. بدین ترتیب به احوالات وی توجه کافی داشته باشید تا دچار بیماری افسردگی و استرس نشود.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

چطور مرگ اطرافیان را به بچه توضیح دهیم؟

به طور کلی باید چند سؤال را جواب دهید تا بتوانید به خوبی و درستی معنای مرگ را به بچه منتقل کنید. این که بچه چند ساله است؟، شخصی که فوت شده چه قدر به بچه نزدیک بوده است؟ و در پایان این که بچه چه قدر با مرگ اشنا شده است؟ اگر جواب این سه سؤال را پیدا کردید میتوانید باتوجه به وضعیت بچه برای وی توضیح دهید، در ادامه میخواهیم شیوه های را برای توصیف مرگ به بچه ها بیان کنیم.

 

آغاز یک صحبت آن هم با بچه و در خصوص مرگ که به خودی خود با تلخی همراه است قدری دشوار است. باید بدانید که چه چیزی در ذهن وی میگذرد. چنانچه در شرایطی هستید که شخصی از اعضای خانواده از دست رفته میتوانید با این شکل با وی صحبت را آغاز کنید.

 

“آیا میدانی به چه دلیل امروز مادر ناراحت است؟” یا چنانچه جو خانه به گونه ای است که بچه خود تا حدودی متوجه شده سوال کنید “آیا میدانی چه اتفاقی افتاده است؟” ولی اگر تنها هدف معرفی مرگ به بچه مد نظر شماست میتوانید از عکس و تصویر گذشتگان استفاده کنید و آن ها را به بچه نشان دهید. “آیا میدانی این فرد کیست؟او برادر بزرگتر تو بود که پیش از تو متولد شد و اینک فوت شده است. آیا میدانی به چه کسی مرده میگویند؟”

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

 

مرگ را صادقانه توضیح دهید و نه داستانی!

قرار نیست برای بچه یک قصه و داستان حماسی تعریف کنید. وی تنها باید با معنای مرگ اشنا شود و باید با حقیقت مرگ رابطه برقرار کند. صریح باشید و از واژه مرگ یا فوت استفاده کنید. نباید از جملاتی مثل “اکنون وی رفته و دیگر برنمیگردد” یا “او ما را ترک کرد” استفاده کنید. مرگ یک اتفاق دردناک است ولی هیچوقت نباید برای بچه به عنوان یک تابو تعریف شود که نباید از آن سخن گفت. یک تعریف ناقص همان طور که ذهن شما را درگیر می کند می تواند بچه را آشفته کرده و وی را دچار ناراحتی کند و باتوجه به این که او از شما این جملات را شنیده خیال می کند سوال دوباره آن و یا پرسیدن از دیگران در خصوص مرگ خطا و اشتباه است.

 

آیا بچه ها از مرگ می ترسند؟

این مسأله باز هم به بچه شما بستگی دارد. برخی از آن ها از مرگ می ترسند و برخی دیگر نه. چه بسا کودکانی هستند که بخاطر ترس از مردن، دوست ندارند هیچ وقت بزرگ شوند.

 

در واقع، در فکر آن ها ترس از بزرگ شدن فقط به این خاطر شکل می گیرد که عاقبت وی هم روزی مانند پدر بزرگ و مادربزرگ پیر میشود و روزی می میرد. بهتر است از بچه سؤال کنیم:« چه چیزی تو را می ترساند؟»،« به چه دلیل می ترسی؟» و... جواب های وی حتما میتواند به ما کمک کند تا علل این نگرانی و راه‌های غلبه بر آن را بشناسیم. امکان دارد کودکان در سنین گوناگون از نوعی اضطراب که به آن« ترس از مرگ» می گوییم رنج ببرند که البته این مشکل با حالتی که در بالا توضیح داده شد، متفاوت است.

 

درک بچه از مرگ,مفهوم مرگ برای کودکان,مفهوم مرگ درذهن کودک

 

 

واکنش های کودکانه در قبال مرگ  

1. پرخاشگری، ترس و استرس

2. اختلال های خواب( کابوس، هراس از خوابیدن) 

3. اختلال های رفتاری( جویدن ناخن، شب ادراری) 

4. حس گناه، بیماری افسردگی و ناراحتی 

5. عدم تمرکز

 

سوگواری بچگانه

روان شناسان معتقدند بچه باید به روش خود سوگواری کند.

اگر بچه را به مراسم تشییع جنازه نمی برید، اجازه دهید وی هم به طریقی با فرد وفات یافته وداع کند. بخصوص اگر به هم نزدیک بوده اند.

 

برای وی شمعی روشن کند یا با آرامش با هم درباره وی حرف بزنید . بگذارید وی هم خاطراتش را مرور و با متوفی وداع کند.

 

خانواده هایی که در آن کودکی ، مرگ عزیزی را تجربه میکند در زمان سوگواری واکنشی به نام دوره احساسی کوتاه از خود نشان می‌دهند . احساسات کودک در این دوره بصورت جهشی است. با انرژی زیادی آغاز میشود و خیلی زود پایان می یابد. این اتفاق دو سه بار در روز یا هفته رخ میدهد یا حتی پس از یک سال با یادآوری آن فرد تکرار میشود . نگران نباشید آرام آرام همه چیز عادی میشود .

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: بیتوته

موافقین ۰ مخالفین ۰

اگر این نشانه‌ها را دارید؛ اعصابتان ضعیف است!

ضعف اعصاب چیست؟

ضعف اعصاب و اصطلاح آن نخستین بار توسط "جورج میلر‌برد" روانپزشک و عصب شناس آمریکایی در سال ۱۸۶۰ مطرح شد.

براساس نظرات وی علت ضعف اعصاب ، فرسودگی عصبی است که ناشی از تخلیه‌ی سلول عصبی از ذخیره مواد غذایی اش است و این تخلیه بر اثر استرس هایی، چون کار اضافی ایجاد می‌شود.

بیماری ضعف اعصاب به دو صورت بروز می‌کند

  • در یک نوع، ویژگی اصلی، شکایت از خستگی فزاینده پس از تلاش ذهنی است که اغلب همراه با کاهش نسبی در عملکرد شغلی یا توانایی مقابله در وظایف روزانه است. خستگی پذیری روانی به طور مشخص، نوعی تهاجم ناخوشایند خاطرات، اشکال در تمرکز و ناکارایی تفکر تلقی می‌شود.
  • در نوع دیگر این اختلال، بیمار روی احساس ضعف جسمی یا بدنی و فرسودگی ناشی از کمترین فعالیت، تاکید می‌کند که با درد‌ها و ناراحتی عضلانی و ناتوانی در شل کردن آنها همراه است.

 

علائم ضعف اعصاب

علائم ضعف اعصاب در هر دو نوع فوق، احساسات جسمی ناخوشایند مانند سرگیجه، سردرد‌های تنشی و احساس بی ثباتی عمومی شایع است.

مراحل اولیه و میانی خواب معمولا مختل می‌شود، ولی پُرخوابی نیز ممکن است دیده شود.

از آنجایی که بسیاری از علایم و نشانه‌های ضعف اعصاب با هر یک از اختلالات اضطراب، افسردگی و اختلالات شبه جسمی هم پوشانی دارد تشخیص این بیماری دشوار است.

ضعف اعصاب اغلب در نوجوانی یا میانسالی بروز می‌کند.

اختلال ضعف اعصاب در صورت درمان  نشدن، معمولا به صورت مزمن در می‌آید و بیمار ممکن است در اثر یک یا چند علامت ناتوان شود.

در دوران کودکی احتمال دارد مشکلاتی در کارکرد تحصیلی نظیر نمرات پایین و مدرسه گریزی مشاهده شود.

در بزرگسالی عملکرد شغلی تخریب می‌شود یا ممکن است بیمار چنان ناتوان شود که کار کردن برایش غیرممکن شود.

به همین ترتیب روابط اجتماعی، زناشویی و بین فردی نیز دچار مشکل می‌شود.

 

درمان ضعف اعصاب

تجویز دارو تنها در صورتی علایم طبی را تخفیف می‌دهد که به طور همزمان با مداخله روان درمانی همراه شود.

بیمار باید استرس‌های زندگی و روش کنار آمدن با آنها را بشناسد.

این بیماران به خوددرمانی و استفاده نابجا از دارو تمایل دارند، ولی باید دانست انتخاب داروی مناسب و دستور مصرف باید حتما زیر نظر روانپزشک باشد.

اگر این نشانه‌ها را دارید؛ اعصابتان ضعیف است!

نشانه‌های ضعف اعصاب که هرگز آن‌ها را نباید نادیده گرفت!

 

عدم تمرکز

استرس مزمن دامنه توجه و توانایی تمرکز شما را از بین می‌برد.

با وجود استرس حتی به صورت ناخود آگاه هورمونی به نام کورتیزول حافظه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

همین هورمون سبب ایجاد اختلالاتی در دقت و تمرکز بر روی مسائل می‌شود.

زمانی که می‌دانید سطح استرس شما بالا گرفته است آن را کنترل کنید.

 

تپش نامنظم قلب

یک استرس عصبی ممکن است با ضربان نا منظم قلب همراه باشد.

معمولا در چنین مواقعی قلبتان و ضربان شدید آن را در قفسه سینه احساس خواهید کرد.

نفس کشیدن در حالات عصبی کمی دشوار می‌شود.

بهتر است برای حل این مشکل نفس عمیق بکشید یا اینکه دم و بازدم را طولانی‌تر کنید.

این کار قفسه سینه را کمی باز می‌کند و ضربان‌ها بهتر می‌شوند.

اگر این نشانه‌ها را دارید؛ اعصابتان ضعیف است!

 

افسردگی

ممکن است استرس و یا اضطراب گاه گاهی شما را درگیر کند.

اما اگر این زمان‌های پرتنش استرس مداوم باشند و یا طی فرایندی مدام تکرار شوند، منجر به افسردگی خواهند شد.

در صورتی که افسردگی ادامه پیدا کند حس نا امیدی و خودکشی تقویت می‌شوند.

اضطراب‌های ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند عملکرد شغلی یا ارتباط با شخص خاصی می‌تواند به افسردگی منجر شود.

جهت کاهش سطح استرس خود از ورزش‌هایی مانند یوگا، پیاده روی و مدیتیشن استفاده کنید.

این نشانه‌ها از عوامل بروز بیماری‌های سخت روحی باشد.

در صورت مشاهده این علائم حتما ذهن خود را تحت درمان قرار دهید تا به بیماری‌های سخت‌تر دچار نشوید.

 

سردرد‌های تنشی

استرس در هر درجه‌ای که باشد می‌تواند سر درد تولید کند.

گردن، شانه‌ها و تمامی عضلات این ناحیه سفت و سخت می‌شوند.

استرس بر روی عضلات ناحیه سر و گردن به شدت تاثیر می‌گذارد.

سر درد‌های تنشی از استرس نشات می‌گیرند و فقط با کنترل آن می‌توان از این سردرد‌ها خلاص شد.

 

مشکلات خواب

کمبود خواب یکی از شایع‌ترین علل استرس‌های روحی روانی است.

نداشتن خواب کافی، بدن و ذهن را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

بی خوابی‌های طولانی مدت، بد خوابیدن، خواب‌های کوتاه با استرس مرتبط  هستند.

 

برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موافقین ۰ مخالفین ۰

احساسات تاثیرگذار بر سلامت/هیجانات چگونه به سلامتی ما آسیب می‌زنند و چه باید کرد؟

بدن ما حرف می‌زند و عوارض و بیماری‌های جسمی ما می‌توانند با هیجانات ما مرتبط باشند. اگر نتوانیم احساسات منفی خود را رها کنیم، خود را به صورت مشکلات فیزیکی بروز خواهند داد و هر چه یک نفر بیشتر هیجانات خود را بروز دهد، کمتر بیمار خواهد شد.

 

هیجانات

 

در ادامه به برخی از دلایل روحی و روانی بیماری‌های رایج می‌پردازیم.
 

ترس می‌تواند سبب آلرژی و درماتیت شود

تعدادی از محققان می‌گویند برخی از آلرژی‌های شایع می‌توانند با سلامت روان مرتبط باشند. اگزما، تب یونجه و آسم می‌توانند به علت مشکلات روحی و روانی بروز کنند. ممکن است شما سال‌ها از آلرژی رنج ببرید اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌های درونی می‌توانند این عارضه را برانگیخته کنند. علائم آسم و درماتیت، با کاهش عوامل روان - تنی، بهبود می‌یابند یا درمان می‌شوند.
 

وسواس می‌تواند مشکلاتی در بدن ایجاد کند

مشکلاتی که در وزن دارید می‌توانند در اثر وسواس یا توجه فکری زیاد و یا ایرادهای خیالی به وجود آمده باشند. شاید خیلی نگران چین و چروک افتادن صورتتان، کوچک بودن سایز سینه‌هایتان و یا سایر قسمت‌های بدنتان هستید. مراقبت از بدن خیلی مهم است و باید آن را یک اولویت دانست اما توجه بیش از حد و خیال‌پردازی می‌تواند منجر به نتایج ناخواسته و خطرناکی شود.

اگزما، تب یونجه و آسم می‌توانند به علت مشکلات روحی و روانی بروز کنند. ممکن است شما سال‌ها از آلرژی رنج ببرید اما آلرژن آن هنوز مشخص نشده باشد. ترس‌های درونی می‌توانند این عارضه را برانگیخته کنند

 

ترس و وسواس می‌توانند هم‌زمان بیماری‌های زیادی ایجاد کنند

شاید با اینکه هیچ علامت و دلیلی وجود ندارد، نگران شوید که مبادا دچار یک بیماری جدی باشید. با زیاد فکر کردن به این موضوع، کم‌کم احساس می‌کنید علائمی در بدنتان دارید. وسواس یا تمرکز زیاد روی یک مسئله می‌تواند چنین حالتی ایجاد کند. گاهی ممکن است مشکلات را بیش از حد واقعی‌شان بزرگ تلقی کنیم. تمرکز کردن روی افکار منفی فقط شرایط را بدتر می‌کند و اگر بیماری وجود داشته باشد، آن را تشدید خواهد کرد.
 

تضاد هیجانی و استرس می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند

گوارش ما توسط سیستم بسیار پیچیده‌ای کنترل می‌شود. استرس می‌تواند محرکی باشد که سبب واکنش‌های ناخواسته در گوارش شود. التهاب معده و گاستریت ممکن است نتیجه‌ی تضادی در فضای احساساتتان باشد: مثلاً فرض کنید توانایی حل مسئله ندارید اما در شرایط سخت می‌دانید که باید راه‌حلی پیدا کنید و دچار استرس می‌شوید چون تجربه کرده‌اید که معمولاً در حل مسائل ناتوانید. وقتی تضاد درونی‌تان را انکار می‌کنید، به درون جسمتان نفوذ می‌کند تا به مغز راه پیدا کرده و توجه آن را به خود جلب کند.
 

انتقاد از خود و ترس می‌تواند سبب سردرد و میگرن شود

نکوهش خود، ضعف اعتمادبه‌نفس و ترس‌های درونی همگی عواملی هستند که می‌توانند شما را نگران و مضطرب کنند. شاید احساس کنید خوار و سرافکنده‌اید یا شما را دست‌کم می‌گیرند و یا فکر می‌کنید باید سخت‌تر و سخت‌تر کار کنید تا بتوانید خودتان را ببخشید. گاهی زیادی از خودمان انتظار داریم و این می‌تواند مشکلات فیزیکی برایمان ایجاد کند.
 

افسردگی و اضطراب می‌توانند بیماری‌های قلبی را تحریک کنند

افسردگی و اضطراب‌های تکرارشونده با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه هستند. اختلالات افسردگی حتی ممکن است موجب وقوع حوادث قلبی شدیدی شوند. هنگامی که شما هر روز بیشتر و بیشتر احساس اضطراب و عصبانیت می‌کنید قلبتان شروع به تپش سریع‌تر می‌کند و این می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات قلبی باشد.
 

هیجانات موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود

مطالعات زیادی نشان داده‌اند استرس و اضطراب مزمن و هیجانات منفی می‌تواند تا حدود زیادی بر سلامت جسم اثر بگذارد و طبق مطالعه‌ای جدید، باید شیوه‌ی واکنش ایمنی بدن را نیز به لیست این عوارض اضافه کنید.
دانشمندان در این تحقیق پرسشنامه‌هایی به افراد دادند تا احساسات خود را به مرور زمان و در لحظه ثبت کنند. این ارزیابی‌ها که طی دو هفته اتفاق افتاد طبق آن، برای افراد پرونده‌های هیجانی و احساسی تشکیل شد. دانشمندان، عملکرد ایمنی این افراد را نیز با جمع‌آوری نمونه خون از آن‌ها و سنجش مارکرهای التهابی بررسی کردند.
التهاب به طور طبیعی به عنوان بخشی از واکنش ایمنی، زمانی که بدن با عفونت یا زخم مواجه می‌شود روی می‌دهد؛ اما التهاب زیاد می‌تواند با قرار دادن فرد در معرض طیفی از بیماری‌های مزمن، مانند آرتریت، به سلامت آسیب بزند.
در این پژوهش مشخص شد افرادی که چندین بار در روز دچار هیجانات منفی می‌شدند و این اتفاق در بلندمدت وجود داشت، شاخص‌های التهابی در خونشان بالاتر از بقیه بود. دانشمندان می‌گویند اگر نمونه خون افراد را دقیقاً بعد از تجربه‌ی یک هیجان منفی مانند خشم یا اندوه جمع‌آوری می‌کردند، تمام شاخص‌های التهابی در خونشان موجود بود.

 

تحریک عصب واگ؛ راهکاری برای حفظ سلامت
عصب واگ، بلندترین عصب مغزی است که از ساقه‌ی مغز تا داخل شکم کشیده شده و در شبکه‌ای ارتباطی میان قلب و ریه و معده و مغز قرار دارد. عصب واگ، چند عملکرد مهم دارد و در تجربیات حسی ما در معده، قلب، ریه‌ها و گلو دخیل است. این عصب، حرکت لازم در گردن برای حرف زدن و بلعیدن را فراهم می‌کند و نقش مهمی در کنترل التهاب در تمام بدن دارد و ضمناً در گوارش، ضربان قلب و تنفس نیز نقش دارد. در واقع عصب واگ در سلامت جسم ما اهمیت زیادی دارد؛ اما شاید فکر کنید عصب واگوس چه نقشی در سلامت روان ما دارد. آن‌طور که معلوم شده، عصب واگ با احساس ترس، استرس و یا احساس آرامش ارتباط دارد. این عصب، دیافراگم و روده را به هم مرتبط می‌کند و به شما احساسی درونی در مورد خطر می‌دهد و تنفس و ضربان قلب و فشارخونتان را بر اساس خطر یا امنیتی که دریافت می‌کنید تنظیم می‌کند. اگر مدام تحت استرس یا اضطراب باشید، عصب واگ می‌تواند بیش از حد فعالیت کند و عوارض ناخوشایندی بر جسم و روانتان به جا بگذارد.

برای تحریک و افزایش سلامت عصب واگ:
* دوش آب سرد بگیرید:
 این کار ممکن است خیلی خوشایند نباشد، اما این روش درمانی چینی می‌تواند یک عصب واگ ضعیف را تحریک کند. اگر بیماری خاصی دارید قبل ار این کار با پزشکتان مشورت کنید.

* مدیتیشن کنید: به نظر می‌رسد که مدیتیشن می‌تواند موجب سلامت احساسی و کاهش درد فیزیکی شود.

* تنفس عمیق را امتحان کنید: این راهکار ساده به سلامتتان کمک قابل توجهی می‌کند. 

* از سلامت روده‌تان محافظت کنید: داشتن یک رژیم غذایی سالم، عملکرد بین معده و مغز را بهبود می‌بخشد و باعث تقویت سلامت گوارش و سلامت روان می‌شود.

* شاد باشید: به دلیل ارتباطاتی که عصب واگ در بدن دارد، فعالیت‌هایی که اکسی توسین و سروتونین آزاد می‌کنند مانند خنده، آواز خواندن و یا در آغوش گرفتن کسی که دوستش داریم، می‌توانند سلامت روحی و جسمانی ما را بهبود بخشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سلامت روان می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰

آیا راه درمان طبیعی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟

تجربه افسردگی پس از تولد کودک شایع است. میزان هورمون‌ها در حین درد و هنگام زایمان بالا و پایین می‌رود. این تغییرات می‌تواند نوسانات خلقی، اضطراب، خواب دشوار و غیره را باعث شود. اگر علائم شما بیش از دو هفته طول بکشد، ممکن است افسردگی پس از زایمان (PPD) داشته باشید.

 

افسردگی پس از زایمان در حدود 1 زن از هر 7 زن را بعد از زایمان درگیر می‌کند. این افسردگی معمولاً بسیار شدیدتر از افسردگی اولیه پس از تولد است. در این شرایط ممکن است شما بیش از حد گریه کنید، خود را از خانواده، دوستان و محیط اجتماعی دور نگه دارید و یا حتی ممکن است به فکر آسیب رساندن به خود و یا کودکتان بیفتید.
علائم دیگر شامل:
- مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد
- نوسانات شدید خلق و خوی
- کاهش شدید انرژی
خشم
- تحریک پذیری
- اشکال در تصمیم‌گیری
اضطراب
- حمله ترس
اگر دچار این علائم هستید، مشکل خود را با همسر و یا یکی از نزدیکان خود در میان بگذارید و برای شروع درمان، با پزشک ملاقات کنید. اگر افسردگی پس از زایمان را بدون درمان رها کنید، ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند و مراقبت از شما و کودکتان دشوار گردد.
 

آیا درمان‌های طبیعی کمک‌کننده هستند؟

درمان‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند اما افسردگی پس از زایمان معمولاً وضعیتی نیست که خودتان بتوانید آن را درمان نمایید. پس بهتر است درباره هر راه درمانی که خودتان در پیش گرفته‌اید نیز با پزشک صحبت کنید.

ویتامین‌ها و امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 توجه خاص محققین را به عنوان یک کمک احتمالی برای درمان افسردگی پس از زایمان به خود جلب کرده است. در واقع، یک مطالعه نشان داده است که مصرف کم امگا 3 در رژیم غذایی با ایجاد این نوع افسردگی در وهله اول همراه است. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است، ذخیره امگا 3 در دوران بارداری و دوره پس از زایمان بسیار کاهش می‌یابد. می‌توانید امگا 3 را از طریق مکمل‌ها و یا مواد غذایی زیر دریافت کنید:
- دانه‌های کتان
- دانه‌های چیا
- ماهی سالمون
- ماهی ساردین
- دیگر ماهی‌های چرب
همچنین ریبوفلاوین یا ویتامین B2 نیز ممکن است خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. محققان در مطالعه‌ای این ویتامین را همراه با فولات، کوبالامین و پیریدوکسین مورد بررسی قرار دادند. ریبوفلاوین تنها ماده‌ای بود که تأثیر مثبتی بر اختلال خلقی داشت. محققان جهت کسب بهترین نتیجه، مصرف متوسط این ویتامین را توصیه می‌کنند.

 

مکمل‌های گیاهی
ممکن است برخی مکمل‌های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو کنترل نشوند. بنابراین باید در مورد استفاده از آن‌ها محتاط باشید، برچسب روی قوطی مکمل را به دقت بخوانید و قبلاً از پزشک مشورت بگیرید.
بهتر است از این نوع مکمل‌ها استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان بخواهد. تحقیق بیشتر برای ارزیابی مزایا و خطرات ضروری است. 
 

چه راهکارهای دیگری وجود دارد؟

چند تغییر در شیوه زندگی ممکن است علائم شما را تسکین دهد:

1. مراقب بدن خود باشید
با کودک خود در یک کالسکه، پیاده‌روی طولانی انجام دهید. غذاهای سالم و کامل را در فروشگاه مواد غذایی انتخاب کنید. هر بار که زمان پیدا کردید بخوابید و چرت‌های کوتاه داشته باشید تا کمبود خواب را جبران کنید.

2. کمی وقت برای خود صرف کنید
ممکن است زمانی که بچه‌دار شدید، فراموش کنید که باید برای خودتان هم وقت بگذارید. از خانه خارج شوید، کاری انجام دهید و یا با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید.

3. تعیین اهداف واقع بینانه
ظروف و اسباب‌بازی‌های روی زمین می‌توانند منتظر بمانند! از خودتان انتظار نداشته باشید که فردی کامل باشید. لیستی از برخی از انتظارات واقع‌گرایانه را تنظیم کنید و سعی کنید با دنبال کردن این لیست به وظایف خود برسید.

4. در موردش صحبت کنید
از منزوی شدن و حبس احساسات خود در درونتان اجتناب کنید. با همسرتان، یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. اگر احساس راحتی ندارید، به گروه پشتیبانی افسردگی پس از زایمان در مراکز درمانی یا گروه‌های حمایتی آنلاین بپیوندید.
 

آیا گفت‌وگو درمانی می‌تواند کمک کند؟

گفت‌وگودرمانی یکی دیگر از گزینه‌های عالی است. این روش به روان‌درمان شما کمک می‌کند تا از افکار و احساساتتان سر دربیاورد. شما می‌توانید به معالج خود کمک کنید تا اهدافی را تعیین کرده و مشکلی که بیش از هر چیزی آزارتان می‌دهد را رفع کنید. شما ممکن است از طریق صحبت کردن در مورد افسردگی پس از زایمان راه‌های مثبت بیشتری برای واکنش به شرایط و مشکلات روزانه پیدا کنید.
شما می‌توانید به تنهایی این روش درمانی را امتحان کرده یا آن را با مصرف داروها ترکیب کنید.

 

افسردگی پس از زایمان معمولاً چگونه درمان می‌شود؟

داروهای ضدافسردگی اغلب برای درمان PPD استفاده می‌شود. دو نوع اصلی که پزشک شما ممکن است تجویز کند شامل داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (TCAs) و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است.
اگر کودکان از شیر خودتان تغذیه می‌کند، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا مزایا و خطرات مصرف داروها را بررسی نمایید. SSRIs، مانند سرترالین (Zoloft) و پاروکستین (Paxil)، به عنوان بهترین گزینه برای مادران شیرده محسوب می‌شوند، اما هنوز هم در شیر مادر ترشح می‌شوند.
برخی از پزشکان همچنین ممکن است استروژن را پیشنهاد کنند. پس از تولد نوزاد، میزان استروژن شما به سرعت کاهش می‌یابد و ممکن است به افسردگی پس از زایمان کمک کند. شاید پزشک شما چسب هورمون استروژن را به منظور جبران کاهش سطح این هورمون در بدن پیشنهاد کند.

در نهایت این که
با درمان، ممکن است افسردگی پس از زایمان، بعد از یک دوره 6 ماهه از بین برود. اگر به درمان خود نپردازید و یا آن را خیلی زود رها کنید، احتمال دارد بیماری عود کند و یا وارد مرحله افسردگی مزمن شود. اولین قدم برای کمک به خود درخواست کمک و در میان گذاشتن احساساتتان با یکی از نزدیکان است.
اگر درمان را آغاز کردید، تا زمانی که احساس خوبی پیدا نکردید آن را رها نکنید. این نکته بسیار مهم است که با پزشکتان ارتباط خوبی برقرار کرده و در یک انجمن آنلاین عضو شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰

چگونه پرونده های قبل از ازدواج تان را ببندید؟

شاید شما هم کسانی را در دور و برتان دیده باشید که با اینکه سالیانی از ازدواجشان می گذرد و صاحب فرزند هم هستند، اما هنوز هم وقتی پای درد دلشان می نشینی، از حسرتی کهنه حرف می زنند. حسرتی که نه فقط روان خودشان را آزار می دهد، بلکه رابطه شان با همسر و حتی فرزندان را هم تحت تأثیری منفی قرار می دهد.

 

اگر با فلانی ازدواج کرده بودم....

همین دو سه ماه پیش بود که از یکی از خانم های فامیل که فرزندان دانشجو و بزرگتر هم دارد شنیدم که لابلای حرف هایش گفت: «اگر زنِ فلان خواستگارم شده بودم الان وضعم بهتر از این بود». این جمله را به خصوص کسانی مثل شما که در آستانه ازدواج هستید و به سبک و سیاق امروزی، سبک- سنگین های مدرن تری را در مورد ازدواجتان به خرج می دهید بیشتر می شنوید. فکر می کنید چرا خانمی که بیست و اندی سال از ازدواجش می گذرد، هنوز با حسرتگذشته زندگی می کند؟

فایلی که باز ماند

فرض کنید که رایانه شما به ویروسی گرفتار شده است که نمی گذارد یکی از فایل های اطلاعاتی تان بسته بشود. در این موقعیت، وقتی که رایانه تان را روشن می کنید اولین چیزی که می بینید چیست؟ وقتی که می خواهید آن را خاموش کنید چطور؟ بله، درست است، همان فایلی که بسته نمی شود. ذهن شما هم همینطور است.

اگر به دلایلی مثل ناآگاهی، کم توجهی به خود، بازی های احساس، وسواس و هزار و یک علت دیگر، فایل یکی از اتفاقات زندگی تان به خصوص در مورد مسائل ارتباطی مهمی مثل ازدواج، به موقع در ذهن شما بسته نشود و باز بماند، تا وقتی که هستید و نفس می کشید شما را رها نخواهد کرد. یعنی همان اتفاقی که برای خانم فامیل ما افتاد.

آیا این فایل، فقط خود شما را درگیر خواهد کرد؟

یک نظریه روانشناسی می گوید که خانواده مثل یک سیستم است. یعنی اگر تغییری چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی برای یکی از اعضای خانواده به وجود بیاید، روی بقیه اثر می گذارد. حالا حسابش را بکنید که اگر زن یا شوهر (که احتمالاً مادر و پدر هم هستند) به دلیل یک فایل باز از دوران قبل از ازدواج، حال و احوال مساعدی نداشته باشند، تکلیف حال خانواده چه خواهد شد؟ در زیر به چند مورد از پیامدهای بازماندن فایل های قبل از ازدواج برای زندگی مشترک بعدی اشاره می کنیم: 
1. نارضایتی.شاید بگویید که اصولاً کسانی که از زندگی مشترکشان ناراضی هستند، از حسرت از دست دادن فرصت ازدواج با موارد قبلی شان دم می زنند. البته حرف شما تا حدی درست است اما نه کاملاً . چون همان طور که نارضایتی می تواند روی مرور حسرت آمیز گذشته تأثیر بگذارد، مرور موردهای قبلی ازدواج هم می تواند آن چنان رفتار شما را تحت تأثیر قرار بدهد که سبب عمل و عکس العمل های تنش آمیز بین شما و همسرتان بشود و در نتیجه موجب شکل گرفتن و یا تقویت نارضایتی تان بشود. 
2. مقایسه بیرونی. وقتی فایل یکی از گزینه های ازدواج در دوران مجردی هنوز در ذهن تان باز باشد، حتی اگر دلتان هم نخواهد، ذهن تان وارد بازی مقایسه همسر فعلی با آن گزینه خواهد شد. آن وقت است که همسر بیچاره تان هر کاری هم که بکند باز هم به چشم به شما نخواهد آمد و زندگی مشترکتان در سراشیبی تندتری قرار خواهد گرفت. 
3. سرخوردگی. فرض کنید که ده سال از زندگی مشترک شما گذشته است و شما با بالا و پایین هایی که در این مدت تجربه کرده اید، این احساس را پیدا کرده اید که انتخابتان آن طور که می خواستید نشده و آه حسرت می کشید که «کاش با فلانی ازدواج کرده بودم». در این شرایط اولین و بدیهی ترین حسی که در مورد خودتان به سراغتان می آید حس سرخوردگی است، سرخوردگی از یک انتخاب غلط بزرگ.

 

4. مسموم شدن جو خانواده. فایلی که از گذشته باز مانده به این نحو جو خانواده تان را مسموم می کند که اول شما را به انتقاد مداوم از همسرتان می کشاند، چرا که شما ته دلتان از زندگی با او خشنود نیستید. سپس این احساسِ مورد قبول شما نبودن را به همسرتان منتقل می کند، بعد باعث انتقادات متقابل می شود و سرانجام آنقدر شما را درگیر کشمکش می کند که دیگر جایی برای کشیدن یک نفس راحت باقی نمی گذارد. 
5. بدبینی. هیچ بعید نیست که این فایل باز، یک جایی در زندگی از ذهن شما بیرون بزند و همسرتان متوجه موردی که هنوز بر او ترجیح می دهید بشود. یک احتمال قوی که در این موقعیت وجود دارد این است که او نسبت به شما بدبین بشود و این بدبینی هم بر مشکلات قبلی تان اضافه بشود.

فایل های ذهنتان را ببندید

شما شایسته یک ازدواج خوب و موفق هستید. پس برای اینکه به این شایستگی دست پیدا کنید لطفاً همین حالا دست به کار بشوید و فایل همه آدم هایی را که تا به حال  ? و تا زمان ازدواج- برای ازدواج ملاقات کرده اید برای همیشه در ذهنتان ببندید. برای تسهیل این کار ما هم برای شما چند توصیه داریم: 
1. عاشق نشوید! نمی شود گفت در همه موارد، اما در اکثر مواردی که فایل یکی از گزینه های قبل از ازدواج در ذهن باز می ماند، یک جور غلیان هیجانی در کار بوده است. به همین دلیل بهتر است مراقب رفت و آمدها و گفتگوهایتان با کسی که به قصد ازدواج و شناخت با او معاشرت می کنید باشید تا مبادا قبل از اینکه به یک جمع بندی عقلایی برسید، عشق کار دلتان را بسازد! با این کارمی توانید از باز شدن یک فایل احساسی که نسبت به بسته شدن هم مقاومت خاصی دارد پیشگیری کنید. 
2. نصفه نیمه کار نباشید. تا وقتی که رابطه تان را با کسی که مدتی به عنوان گزینه ای برای ازدواج با او معاشرت کرده اید تمام نکرده اید، به سراغ رابطه بعدی نروید. فکر نکنید که همین که او را نبینید کافی است. برای تمام کردن یک رابطه لازم است تمام رشته های ارتباطی فکری و هیجانی را با او بگسلید. 
3. به خودتان احترام بگذارید. سعی کنید در هر موقعیتی که هستید بهترین تصمیم را برای زندگی تان بگیرید. قبل از تصمیم گیری، خوب همه چیز را بررسی کنید و وقتی هم که تصمیم گرفتید تمام قد پای انتخابتان بمانید. ازدواجی که خواهید کرد، انتخاب شما است. پس با باز نگه داشتن فایل های تاریخ مصرف گذشته در ذهن تان به قوه درک و انتخاب خودتان بی احترامی نکنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید.

در سایت دکتر بهشتیان مطالب متنوعی در زمینه های روانشناسی مختلف، روانشناسی بالینی ، مشاوره روانشناسی ، مشاوره آنلاین ، اختلالات روانشناختی (افسردگی، اضطراب، ترس، پانیک و ...)، هیپنوتیزم ، خودهیپنوتیزم ، هیپنوتیزم بیدار ، مدیتیشن ، ذهن آگاهی ، ازدواج ، پیش از ازدواج ، مشاوره قبل از ازدواج ، روابط جنسی ارایه شده است.

اگر به دنبال بهترین روانشناس تهران ، دکتر روانشناس خوب و دکتر هیپنوتیزم هستید و یا آنکه نمی دانید به روانشناس مراجعه کنید یا مشاور یا روانپزشک در سایت دکتر بهشتیان ملاک های انتخاب روانشناس خوب و اینکه چگونه متخصص مورد نظر خود را پیدا کنید، ارایه شده است.

 

منبع: تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰