همراه باشید با روانشناسی ازدواج ، دانشی که اعتقاد دارد برای اینکه دو نفر در کنار هم خوب باشند ، ابتدا هر کدام باید برای خودشان خوب باشند و موقع تنهایی از دیگری به عنوان سپر استفاده نکنند.

ازدواج چیست؟

ازدواج، یکی از مهم‌ترین وقایعی است که در زندگی انسان رخ می‌دهد و چنانچه به موقع و مناسب انجام شود می‌تواند سلامت جسمانی و روانی فرد را تأمین کند. هم چنین ازدواج یکی از عوامل حمایت کننده در برابر آسیب‌های فردی و اجتماعی به شمار می‌رود و نقش عمده‌ای در سلامت و پویایی جامعه به پویایی و سلامت خانواده بستگی دارد و سلامت و شادابی خانواده نیز به سلامت ازدواج وابسته است.

تاریخچه روانشناسی ازدواج

ازدواج به عنوان یکی از رویدادهای مهم مرحله انتقال به بزرگسالی مقوله‌ای بسیار پیچیده است. شروع مطالعه علمی و دقیق در مورد روانشناسی ازدواج به سال ۱۹۳۰ بر می‌گردد، که بطور گسترده‌تر در سال ۱۹۵۰ تغییراتی عمیق در پروژهشهای مربوط به آن صورت گرفت. اولین تحقیق منتشر شده در مورد روانشناسی ازدواج اثر ترمن و همکارانش بود. آنها تلاش کردند به این سؤال پاسخ دهند که چه تفاوتهایی می‌تواند بین ازدواج موفق و نا‌موفق داشته باشد.

مباحث روانشناسی ازدواج

بطور کلی می‌توان گفت در روانشناسی ازدواج دو دسته مبحث کلی مورد توجه است. یک دسته مباحثی است که به شرایط پیش از ازدواج و در واقع به مرحله تصمیم گیری برای ازدواج می‌شود، در دسته دیگر مطالبی را شامل می‌شود که به مراحل حین ازدواج و پس از ازدواج مربوط هستند.

انواع ازدواج

انواع ازدواج به چگونگی و شکل فرایند ازدواج مربوط می‌شوند. مانند ازدواج موقت، ازدواج فامیلی ، ازدواج تک همسری و چند همسری. اما امروزه شاهد شیوع شکل های نوظهر ازدواج هستیم. مانند : ازدواج با خود ، ازدواج اینترنتی.

مراحل ازدواج

- تصمیم گیری برای ازدواج

- آمادگی برای ازدواج: برای آمادگی دختر و پسر برای انجام ازدواج قبل از هر اقدام آموزش مهارت‌ها و اطلاعات لازم برای ازدواج موفق ضروری است.

- تحقیق کردن در مورد ازدواج

- عملی کردن معیارهای انتخاب همسر

- انتخاب همسر

- مراسم خواستگاری

- توافق در مورد شرایط یکدیگر

- دوران نامزدی

-- دوران عقد و عروسی

ازدواج را می‌توان به سه دوره تقسیم نمود:

۱-دوره آشنایی

۲- دوره نامزدی

۳-دوره عقد و عروسی به عبارتی : دوره ترک پدر و مادر، قطع وابستگی کامل از خانواده.

روانشناسی ازدواج اقدامات مراحل ازدواج را چه می داند؟

برای هر یک از این مراحل حداقل و حداکثر زمانی نیازمند است. رعایت مدت برای برنامه‌ریزی اصولی به هدف ضروری است. به عبارت دیگر در طی مدت تعیین شده باید طوری برنامه‌ریزی گردد که هدف مورد نظر حاصل شود. عجله در طی مراحل و طولانی شدن آن نباید موجب شود که بسیاری از برنامه‌های شناخت و یا فعالیت‌های مرسوم انجام نگیرد و یا به علت طولانی شدن دلسردی ایجاد شود. در هر مرحله اقدامات که باید انجام گیرد و مهارتهایی که باید مورد استفاده قرار گیرد باید طراحی و به اجرا درآید. به عنوان مثال ملاقات‌ها، خریدها، برگزاری مراسم و غیره باید با قید زمان مشخص گردد.

در هر مرحله از نظر روابط جنسی باید خط قرمزها مشخص و رعایت گردد. برقراری روابط جنسی در مرحله آشنایی و یا دوران نامزدی در فرهنگ ما مجاز نیست و موارد زیادی است که منجر به سوء استفاده شده و به جای هدف ازدواج، عیش و نوش هدف قرار گرفته که تبعات آن به خصوص برای دختران آسیب زا است.

مراحل اولیه به خصوص مرحله‌ی آشنایی و دوران نامزدی که هدف اصلی آن شناخت است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا استفاده از کلیه مهارت‌ها و اطلاعات کسب شده باید در این مورد توسط زوجین مورد استفاده قرار گیرد و پی‌ریزی اصلی بر بنیانی مستحکم استوار گردد.

روانشناسی ازدواج چند نکته برای زمان انتخاب همسر پیشنهاد می دهد؟

*ظاهر شما

بدبختانه عده ای به خطا و در جهت اشتباه به ظاهرشان توجه می کنند اما به هر حال توجه می کنند. سعی کنید بعد ساعت های طولانی آرایش به اعصاب خود مسلط باشید زیرا نکاتی است که اگر دقت نشود باعث نا امیدی و یاس می شود. شخص نا امید و افسرده اصلا جذاب نیست . بحث طالع بینی را مطرح نکنید که بیهوده است.

*لباس مناسب

لباس باید به تنتان برازنده و مناسب شخصیت شما باشد. رعایت نظافت ضروری است. لباس ها مرتب شده و اوتو شده باشد.

*چند نکته برای آقایان

کفش تمیز و واکس زده باشد. مو باید کوتاه و جوان پسند باشد. صورت اصلاح شده باشد.

*چند نکته برای خانم ها

لباس باید در عین زیبایی پوشیده باشد. پوشیدن لباس براق هر چقدر هم زیبا و خوش طرح باشد در یک مان عمومی کار درستی نیست. کفش پاشنه بلند خیلی خوب نیست زیرا ممکن است جلب توجه کند و این مطلوب نیست. آرایش کمتر باشد. آرایش ملایم تاثیر بیشتری دارد.

محل ملاقات

اگر فرد به خصوصی را قرار هست ملاقات کنید ببینید آن شخص معمولا به چه جاهایی رفت و آمد می کند. مکان مناسب جایی است که بتوانید به افراد مشابه خودتان برخورد کنید.

مراسم خواستگاری

در ایران چنین مرسوم است که مادر و خواهر داماد، دختر مناسبی را برای آقا پسر انتخاب می‌کنند. سپس با او مشورت می‌کنند تا در صورت موافقتش به خواستگاری دختر خانم بروند. در این جلسه‌ی خواستگاری معمولا چند خانم از طرف خانواده داماد به خانه‌ی عروس خانم می‌روند تا او را از نزدیک ببینند. دختر خانم از خانواده‌ی داماد پذیرایی می‌کند و به سوالات‌شان پاسخ می‌دهد. بعد از صرف چای اگر خانواده‌ی داماد دختر خانم را پسندیده باشند، سر صحبت را باز کرده و موضوع اصلی را مطرح می‎کنند. در غیر این صورت بعد از کمی صحبت‎، مهمانی را ترک می‌کنند.

در صورتی که نظر دو طرف مثبت باشد، جلسه بعدی خواستگاری با حضور آقا داماد برگزار می‌شود. در این جلسه، دختر و پسر صحبت می‎کنند تا بیشتر با هم آشنا می‌شوند. در پایان جلسه اگر دختر و پسر همدیگر را پسندیده باشند، یک هدیه به عروس خانم داده می‌شود و نبات عروسی نیز شکست می‌شود.

مراسم عقد

عقد و عروسی ایرانی ریشه در ایران باستان و آئین زرتشت دارد که معمولا پس از مراسم بله برون و آشنایی خانواده دو طرف صورت می گیرد. در بیشتر شهرهای ایران، مراسم دوران نامزدی یا به عبارتی عقد را خانواده دختر برگزار می‌کنند و تمام مخارج آن را هم بر عهده می‌گیرند و آقا داماد و خانواده با کیک و گل به مراسم می‌روند.

در برخی شهرها رسم این است که مراسم در خانه عروس برگزار ‌شود اما میوه و شام مراسم را خانواده داماد تهیه می‌کنند و به خانه دختر خانم می‌آورند. بعضی اقوام هم رسم دارند که خانواده عروس و داماد هر کدام برای فامیل خودشان یک مراسم نامزدی یا عقد ترتیب می‌دهند. در مورد تمام این موارد باید در مجلس بله برون توافق کنید و مسئولیت‌های توافقی را به گردن بگیرید.

هزینه ازدواج

در ایران معمولا هزینه‌ جشن عروسی بر عهده پسر است و غالبا هزینه جهیزیه برعهده خانواده عروس بوده است.اما در برخی از مناطق ایران رسومی متفاوت با آنچه گفته شد نیز وجود دارد، در این رسوم داماد، کل یا بخشی از هزینه جهیزیه را تامین می نماید یا کل یا بخشی از جهیزیه را می خرد.

در برخی از مناطق ایران بیشتر مناطق شمالی، رسم بر این است که چند روز قبل داماد و عروس به صورت جداگانه مراسم برگزار می کنند به این صورت که داماد با فامیل های خود مراسم می گیرد و عروس با فامیل های خود و در روز پایانی، خانواده ها با هم یکی می شوند و داماد، عروس را با خود به منزل می برد.

هزینه‌های ازدواج برای پسران به جز تهیه گل و شیرینی مراسم خواستگاری، از آنجا شروع می‌شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در این مراسم باید داماد و خانواده داماد هزینه‌های آن را بر عهده بگیرند، منظور از نام بردن خانواده داماد به این دلیل است که بین هزینه‌های اکثر جوانان با درآمد آن‌ها تناسب وجود ندارد و خانواده‌ها در این زمان به کمک داماد و عروس می‌آیند، هزینه‌های ازدواج بیش از درآمد یک فرد می باشد.

ازدواج های موفق

مواردی که بیشترین نقش را در ازدواج های موفق و روابط موفق داشته اند:

• مهر و محبت

• تحسین کردن

• با دنیای همدیگر بیشتر آشنا شدن

• در کارهای خاصی از هم کمک گرفتن

• فهم فرق بین مشکلات و تفاوت های خود

• هر مشکلی قابل حل دانستن

• رسیدن به دید مشترک

هر چه تو بگویی عزیزم.

شادمان ترین و موفق ترین ازدواج ها آنهایی هستند که در آن مردان با زنان خود به احترام رفتار می کنند و با آنها در قدرت تصمیم گیری ها شریک می شوند. در ازدواج های موفق وقتی اختلاف نظری بروز می کرد، مردان برای تحمیل نظرات خود اصرار نمی کردند، بلکه به دنبال راه حل هایی می گشتند که برای طرفین قابل قبول باشد.

بدبینی ، یکی از عوامل شکست در ازدواج

بدبینی، عادت مخربی است که می توان کنار گذاشته شود. بهترین کار برای جلوگیری از بدبین شدن طرف مقابلتان، بهتر است هربار پیش از بیان یک عبارت منفی، عبارت مثبتی را جایگزین کنید. زن و شوهر از اینکه مدام مورد انتقاد و بدبینی قرار بگیرند، خسته خواهند شد و راههایی برای فرار از همدیگر پیدا می کنند.

صحبت پایانی در مورد جلوگیری از شکست در ازدواج

برخی زوجها به اشتباه فکر می کنند که هر لحظه زندگی مشترک شادی است و شک و تردید، اختلاف و بی حوصلگی در آن جایی ندارد. این تصور اشتباه زمینه شکست در ازدواج در زندگی مشترک است. این تصور توقع غیر منطقی را ایجاد می کند که به سرخوردگی و رنجش منجر می شود.

زندگی زناشویی بخش عالی و رضایت بخش زندگی هر فرد است. اما به شرط آنکه با نگاهی عاقلانه ازدواج کنید و درباره مشکلات زناشویی و لازم بودن فداکاری و گذشت در بعضی جاها فکر کنید.

مشاوره تلفنی ازدواج تاکید دارد ، همسر فردی می شوید که عاشقش هستید ، پس نه در شادی ها و نه در غم ها تنها نبوده و همسفر و همراه یکدیگر هستید.

اگر عشق تنها شرط یک ازدواج موفق بود، شکست در ازدواج رخ نمی داد. زوجهایی که از هم جدا شده اند، با تأسف از تغییر ناگهانی همسرشان پس از ازدواج، سخن می گویند. شکی نیست که به هم زدن نامزدی دشوار است، اما به مرور زمان متوجه می شوید که یک دوره کوتاه سختی بهتر از یک عمر پشیمانی است.

تا زمانی که نتوانید بر مسایل مهم ازدواج مسلط شوید ، به احتمال زیاد براساس شک و تردید خود ازدواج خواهید کرد و ازدواج موفقی نخواهید داشت. برای داشتن یک ازدواج موفق و سالم باید بر حسب منطق و با استفاده از راهنمایی های واقع بینانه و بهره گیری از متخصصین بهترین برنامه را برای ازدواج خود تهیه کنید.


منبع : https://halyzendegy.com